Stilanalys september 2017

Rapporten i korthet:

  • Under sommarsäsongen maj-augusti 2017 backade försäljningen med 2,0 procent i klädbutikerna och med 3,0 procent i skobutikerna mätt i löpande priser. Hittills i år har klädbutikerna minskat med 2,3 procent och skobutikerna med 3,0 procent.
  • Försäljningsvolymen har sjunkit i klädbutikerna tre år i rad och i skobutikerna under åren 2015 och 2017. Den långsiktiga trenden är därmed tydlig. De fysiska modebutikerna tappar kontinuerligt försäljningsvolym till främst andra försäljningskanaler.
  • Importpriserna ligger kvar på den högre nivå som etablerades i början av 2015 medan konsumentprisökningarna mattas av. Under juli och augusti till och med sjönk priserna på skor och kläder jämfört med samma månad föregående år.
  • Stora modeaktörer har som en konsekvens av ökande e-handel och implementerade omnikanallösningar börjat se över sina butikskoncept och butiksytor.
  • Modekonsumtionen på nätet utmanas av internationella aktörer. En grov uppskattning pekar på att så mycket som en femtedel av modehandeln på nätet går till utländska webbutiker.
Publicerad: 2017.10.13 Senast uppdaterad: 2017.10.13 Kategori: Rapporter