2019 blev ett tufft år för modehandeln

Stilindex från Svensk Handel Stil visar att den totala försäljningen av kläder i fysiska butiker och deras e-handel, mätt på jämförbara enheter och i löpande priser, minskade med 3,3 procent i december jämfört med samma månad förra året. Skoförsäljningen minskade med 9,7 procent under månaden.

Butiker och e-handel
December 2019
Ackumulerat 2019
 Kläder - 3,3 % - 1,8 %
Skor  - 9,7 % - 4,2 %

Kommentarer från Svensk Handel Stil

– Decemberhandeln blev en besvikelse för modehandeln. Försäljningen fram till jul var svag och mellandagshandeln gick ännu sämre, konstaterar Mikael Sandström, branschordförande för Svensk Handel Stil. Om man bara ser till den fysiska handeln visar den en nedgång på runt 5 till 6 procent för klädhandeln och runt 12 till 13 procent för skor.

– Mellandagsrean har minskat i betydelse och Black Friday har befäst sin roll som en viktig kampanjperiod. Det är huvudanledningen till decembers svaga utveckling. Vinterns frånvaro har också spelat en väsentlig roll för det dåliga utfallet, framför allt för skohandeln som är mer väderberoende än klädhandeln. Sporthandeln torde ha haft en mycket besvärlig decemberförsäljning av samma anledning.

– Försäljningen för helåret visar en minskning med 1,8 procent för kläder och 4,2 procent för skor. Mätt på bara den fysiska handeln blir nedgången istället runt 3 procent för klädhandeln och runt 6 procent för skohandeln. Det här är en utveckling som fastighetsägarna till slut måste ta till sig. Man bör även ha det som bakgrundsfakta i löneförhandlingarna som snart börjar, anser Mikael Sandström.

Mikael Sandström, branschordförande Svensk Handel Stil, 070-564 03 80
Maria Sandow, kanslichef Svensk Handel Stil, 070-794 87 18
Svensk Handels pressjour, 010-471 86 50
Presskontakt Svensk Handel
Publicerad: 2020.01.14 Senast uppdaterad: 2020.01.14

Skriv en kommentar