Påskeffekt gav väntad nedgång

Stilindex från Svensk Handel Stil visar att den totala försäljningen av kläder i fysiska butiker och deras e-handel, mätt på jämförbara enheter och i löpande priser, minskade med 2,1 procent i april jämfört med samma månad förra året. Skoförsäljningen minskade under månaden med 11,5 procent. 

Butiker och e-handel

 

April 2019

Ackumulerat 2019

 

Kläder

-2,1 %

-0,5 %

 

Skor

-11,5 %

0,9 %

Kommentarer från Svensk Handel Stil

– Som väntat backade modehandeln under april mot bakgrund av påskeffekten, som är negativ för sällanköpshandeln, och höga jämförelsetal om 5,6 procent för kläder och hela 22,6 procent för skor, säger Mikael Sandström, branschordförande för Svensk Handel Stil.

– Nedgången var dock hanterbar och branschen var förberedd på månadens lägre försäljning. Skohandelns försäljning är ofta väldigt slagig med stora ökningar och djupdykningar mellan månaderna. Detta beror på att skoförsäljningen är mycket behovsstyrd och därmed mer väderkänslig än de flesta branscher.

– Maj var förra året en stor försäljningsmånad med höga temperaturer som gjorde att varorna som skulle räcka under sommaren tog slut, medan vårvaror, till exempel jackor hängde osålda. Med en vädermässigt mer normal maj säljs förhoppningsvis rätt varor för säsongen även om försäljningen kanske inte ökar, avslutar Mikael Sandström.

För eventuella frågor kontakta:

Mikael Sandström, branschordförande Svensk Handel Stil, 070-564 03 80
Svensk Handels pressjour, 010-471 86 50

Svensk Handel Stil är ett branschkansli för medlemsföretag i Svensk Handel vilka arbetar inom sko-, mode- och sporthandeln. Stilindex presenteras 8-10 dagar efter aktuell försäljningsmånad som en indikation på försäljnings-utvecklingen. Uppgiftslämnare är flertalet kedjor i Sverige, frivilliga inköpssamarbeten samt ett antal fristående aktörer som rapporterar sin försäljning i egna butiker mätt på jämförbara enheter. Från och med mars 2018 inkluderar Stilindex även e-handelsförsäljningen bland de ingående företagen. Stilindex visar därmed fortsättningsvis på försäljningsutvecklingen för fysiska jämförbara butiker och deras e-handel sammanslaget. För insamling och bearbetning svarar HUI Research. Prenumeration via e-post kostar 995 kr ex moms. Gratis för medlemmar i Svensk Handel.

Presskontakt Svensk Handel
Publicerad: 2019.05.09 Senast uppdaterad: 2019.05.09

Skriv en kommentar