Julhandeln inget lyft för pressade modehandlare

Svensk Handel har undersökt hur försäljningen hos traditionella butiksaktörer inom kläder och skor, både fysiska butiker och deras e-handel, har utvecklats hittills i årets julhandel. Klädförsäljningen minskade med 28,9 procent och att försäljningen av skor minskade med 41 procent, jämfört med samma period föregående år.

Mätperioden är den 1 december till och med den 20 december 2020. Siffrorna avser försäljningsutvecklingen i jämförbara fysiska butiker och i löpande priser.

Butiker och e-handel Utveckling 1-20 december 2020
Kläder - 28,9 %
Skor - 41,0 %

Kommentarer från Svensk Handel

– Under julhandelns inledande tre veckor tappade klädhandeln uppemot 30 procent och skohandeln drygt 40 procent jämfört med föregående år. E-handeln kompenserar för en del av tappen, vilket också betyder att läget i de fysiska modebutikerna är än mer illavarslande, säger Johan Davidson, chefsekonom på Svensk Handel.

– Coronapandemin har inneburit tio nattsvarta månader för kläd- och skohandeln. Vi får konstatera att inte heller julhandeln blir den injektion som många glest befolkade sko- och klädbutiker så väl hade behövt under handelns viktigaste försäljningsperiod, säger Johan Davidson.

Utökade restriktioner måste följas av verkningsfulla stödåtgärder. Reserverna är tömda och läget är akut för många företag.

– Utökade restriktioner måste följas av verkningsfulla stödåtgärder. Reserverna är tömda och läget är akut för många företag. Nya stöd måste snabbt träda i kraft för att rädda företag och jobb, säger Johan Davidson.

Publicerad: 2020.12.23 Senast uppdaterad: 2020.12.23 Kategorier: Rapporter, Handelsbarometern

Skriv en kommentar