Långsam återhämtning för modehandeln

Stilindex från Svensk Handel visar att försäljningen av kläder i fysiska butiker och inom e-handeln ökade med 15 procent i oktober jämfört med samma månad föregående år. Även skohandeln uppvisar positiva siffror och ökar med 5 procent. 

Jämfört med 2019 ökar klädhandeln med 0,2 procent samtidigt som skohandeln backar med 13,2 procent.

Butiker och
e-handel
Oktober
2021-2020
Oktober
2021-2019
Ackumulerat
2021/2019
Ackumulerat
2021/2020
Kläder

15,0 %

0,2 % - 8,5 %  10,6%
Skor 5,0 % - 13,2 % - 24,6 %  6,9%

Kommentarer från Svensk Handel

- Att återhämtningen fortsätter inger hopp för svenska handlare. Men vi kommer inte ifrån det faktum att vi hade behövt se ännu starkare siffror. Nu hoppas vi att för handeln viktiga högtider, som Black Friday och julhandeln, ska snabba på denna process, säger Mats Hedenström, näringspolitisk chef på Svensk Handel.

Logistikproblemen är fortsatt något som gäckar den svenska modehandeln.

- Logistikproblemen är fortsatt något som gäckar den svenska modehandeln. Att fraktkostnader höjs och att varor som planeras att säljas under kommande högtider riskerar att inte komma fram i tid är det sista som kläd- och skohandeln behöver efter många tuffa pandemimånader, säger Mats Hedenström.

- Utöver pandemifrågan tvingas svenska modehandlare också kämpa med illojal konkurrens från e-handelsplattformar som Amazon och Wish. Det är viktigare än någonsin att konkurrens sker på lika villkor och att globala e-handelsjättar avkrävs samma ansvar som den mindre handlaren i Sverige, avslutar Mats Hedenström.

Svensk Handels pressjour
Publicerad: 2021.11.10 Senast uppdaterad: 2021.11.10 Kategorier: Rapporter, Svensk Handel Stil