Mats Hedenström

Utökade restriktioner pressar modehandeln

Stilindex från Svensk Handel visar att den totala försäljningen av kläder i fysiska butiker och deras e-handel, mätt på jämförbara enheter och i löpande priser, minskade med 21,4 procent i februari jämfört med samma månad förra året. Skoförsäljningen minskade med nästan 27 procent under månaden.

Butiker och e-handel Februari 2021 Ackumulerat 2021
Kläder

- 21,4 %

- 24,9 %
Skor - 26,8 % - 23,5 %

Kommentarer från Svensk Handel

– Kräftgången för modehandeln fortsätter. I februari tappade klädhandeln drygt 21 procent och skohandeln nästan 27 procent. Försäljningen på nätet väger upp och tappen i butikshandeln är ännu större. Många handlare vittnar om besökstapp på uppemot 50 procent, vilket givetvis slår stenhårt mot försäljningen, säger Mats Hedenström, näringspolitisk chef på Svensk Handel.

Restriktioner som begränsar både besöken i butiker och det sociala umgänget har haft en kraftigt nedkylande effekt på kläd- och skohandeln

– Restriktioner som begränsar både besöken i butiker och det sociala umgänget har haft en kraftigt nedkylande effekt på kläd- och skohandeln. Efter ett år med pandemi har flera modeföretag tvingats lägga ned och andra går på reservtanken, att månad efter månad tappa 20-30 procent av försäljningen är en ekvation som är omöjlig att få ihop, säger Mats Hedenström.

– För modehandeln är ett återöppnande av samhället avgörande för utvecklingen framöver. Ingen annan del av handeln är så beroende av mötet människor emellan. Vägen dit går genom den pågående vaccinationen och det är oroande att Sverige halkar efter andra jämförbara länder i vaccinationsarbetet, avslutar Mats Hedenström.

Svensk Handels pressjour
Publicerad: 2021.03.10 Senast uppdaterad: 2021.03.10 Kategorier: Rapporter, Svensk Handel Stil

Skriv en kommentar