Stark månad för modehandeln

Stilindex från Svensk Handel visar att den totala försäljningen av kläder i fysiska butiker och deras e-handel, mätt på jämförbara enheter och i löpande priser, ökade med 35,9 procent i mars jämfört med samma månad föregående år. Även skoförsäljningen ökade med 49,6 procent.

Butiker och e-handel Mars 2022-2021 Mars 2022-2019 Ackumulerat 2022/2021 Ackumulerat
2022/2019
Kläder

35,9 %

8,0 % 23,6 %  -2,3 %
Skor 49,6 % -12,9 % 8,3 %  -28,3 %

Kommentarer från Svensk Handel

- Vi kan konstatera att föregående månads positiva siffror inte var en tillfällighet, utan att modehandeln nu på allvar verkar återhämta sig efter mer än två oerhört tuffa år. Det finns ett behov av att uppdatera garderoben när allt fler återgår till kontorsarbete och sociala aktiviteter, säger Mats Hedenström, näringspolitisk chef på Svensk Handel.

- Den försmak av våren som stora delar av Sverige bjöds på under inledningen av mars bidrog till att allt fler sökte sig till butikerna för att köpa nya vårkläder, vilket också märks av i månadens Stilindex. Tydliga säsonger är något som historiskt gynnat modehandeln.

Mats Hedenström, näringspolitisk chef på Svensk Handel

- Samtidigt som vi gläds åt den positiva försäljningsutvecklingen finns det en del mörka moln som oroar. Omvärldsläget påverkar branschen. Förseningar från Asien och dyra fraktpriser, i kombination med pandemisituationen i Kina och Rysslands krig mot Ukraina är något som oroar våra medlemmar, avslutar Mats Hedenström.

Publicerad: 2022.04.13 Senast uppdaterad: 2022.04.13 Kategorier: Rapporter, Svensk Handel Stil