Hoppa till innehåll

Årets digitala satsning tilldelas ett detaljhandelsföretag som tagit ett stort steg i sin digitala utveckling. Priset kan delas ut till allt från rena e-handelsföretag och stora detaljhandelskedjor till mindre aktörer.

4-digital-2023-1680254925.jpg
Motivering:

Med en imponerande och handplockad projektgrupp bestående av några av de mest framstående leverantörerna på marknaden har Djerf Avenue implementerat en modern headless miljö med god skalbarhet, omnikanalstöd och säkerhet. Satsning möjliggör en fortsatt kraftig global expansion, att ”Djerf Avenue-universumet” breddats med re-selling och ett helt eget socialt medie har lanserats i form av Angels Avenue. 

Motivering:

Monkis lansering av en ny app har skapat en helt ny kundupplevelse för den som besöker deras butiker. Med gamification och ny teknik väver Monki ihop den fysiska och digitala upplevelsen. Kunderna upptäcker butiken på ett nytt sätt, med hemliga rabatter, nya överraskningar varje dag och kan snabb och enkel betala och checka ut, helt på egen hand.

Motivering:

Gina Tricots satsning på RFID är ett utmärkt exempel på hur digitala satsningar kan förbättrat kundupplevelsen i såväl butik som online och samtidigt möjliggöra stora hållbarhetsvinster.
Numera har personalen alltid kunskap om vilka varor som finns i butiken och har därmed mer tid att skapa bra kundupplevelser.  Kunden erbjuds dessutom en äkta omnikanal-upplevelse. Risken för föråldrade varulager har minskat kraftigt när varor oftare kan flyttas mellan butiker.

Kriterier
  • Minst 50 MSEK i årlig omsättning

  • Har varit verksam i minst tre år och presenterat minst en årsredovisning

  • Visar positivt resultat

  • Ett företag som har tagit ett stort steg i sin digitala utveckling och som kan visa dokumenterad implementation av nya digitala lösningar och mätbar effekt

  • Det är meriterande om detta även har drivit utvecklingen av nya digitala lösningar på den svenska marknaden

  • Har varit verksam i minst tre år och presenterat minst en årsredovisning

  • Skapat värde i form av kundnytta och bättre lönsamhet

  • Visar positivt resultat

Jury

Per Ljungberg (ordförande), Svensk Handel
Jennifer Österlund, Svensk Handel
Carola Lundell, Kicks  
Arne Anderssson, Svensk Handel
Clara Carlberg, Center for Retailing, Handelshögskolan i Stockholm
Michael Jäderlind, Nova Group

kategorisponsor-nova.jpg

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

Läs mer om hur vi behandlar dina personuppgifter i vår personuppgiftspolicy.