Hoppa till innehåll

Årets hållbarhetssatsning går till det detaljhandelsföretag som genom nya initiativ flyttat fram sin position och som inspirerar andra detaljhandelsföretag att arbeta mer med hållbarhetsfrågorna.

5-hallbarhet-2023.jpg
Motivering:

En mötesplats som samlar samarbetspartners kring cirkulär handel och konsumtion.

I satsningen Circuit har Ingka Centres skapat en ny typ av retailbaseraddestination och nav där besökaren kan lära sig om att reparera, återanvända, hyra och återvinna alla typer av produkter. En unik satsning och koncept som gör cirkulära lösningar och konsumtion tillgängliga för den breda massan. Circuit visar på ett innovativt och inspirerande sätt vägen att gå från konsument till att bli en cirkulent.

Motivering: 

De har vågat fråga sig hur världens mest hållbara butikskoncept egentligen ser ut. En unik satsning där de låter varje enskild produkt värderas utifrån från höga sociala, hälso-, miljömässiga och ekonomiska kriterier och innan de testas direkt i en butiksmiljö. Allt i syfte att finna smarta lösningar som kan användas i branschen och samtidigt hjälpa kunderna till ett mer medvetet beteende och en plats där man kan handla med gott samvete inom planetens gränser. 

Motivering: 

Deras tydliga mål och åtgärder med syfte att främja hållbarhet visar på en hög grad av motivation och engagemang inom organisationen. Det ambitiösa arbetet med hållbarhet genomsyrar hela verksamheten och ger kunderna möjlighet att göra mer hållbara och cirkulära val. Några exempel är organisationens målsättning att alla plagg ska användas av minst tre barn och vara gjorda av hållbara material till senast 2025. Allt görs i en strävan att förbättra påverkan på natur och människor.

Kriterier
  • Dokumenterat aktivt arbete inom frågor som berör miljö, klimat, energi och sociala insatser

  • Företaget låter hållbarhet genomsyra hela sin verksamhet och värdekedja

  • Har varit verksamt i minst två år och presenterat minst en årsredovisning

  • Har visat positivt resultat

  • Har lämnat en hållbarhetsredovisning (gäller företag som omfattas av lagen om hållbarhetsredovisning)

  • Kan visa på nyttan av sitt hållbarhetsarbete, både på kort och på lång sikt

  • Kan ge exempel på hur företaget uppmuntrar sina kunder till hållbar konsumtion

  • Det är också önskvärt att företaget kan visa hur de använder digitala verktyg och/eller kunddata för att stärka hållbarhetsarbetet i produktions- och/eller konsumentled

Jury

Magnus Nikkarinen (ordförande), Svensk Handel
Agnes Åberg, Swedish Fashion Council
Stina Behrens, Axfoundation
Emilia Dahlberg, Center for Retailing, Handelshögskolan i Stockholm

kategorisponsor-postnord.jpg

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

Läs mer om hur vi behandlar dina personuppgifter i vår personuppgiftspolicy.