Hoppa till innehåll

Imorgon, 14 september, träder ny EU-lagstiftning för betalningar i kraft som påverkar både handlare och konsument. De nya reglerna ska skydda konsumenten och öka säkerheten. Direktiven kommer att påverka dig som handlare men även dina kunder.

653ee0ff1ef249579b0fb32e2ddbf8d6.jpg

Principen bakom ett starkt kundgodkännande är att öka säkerheten för elektroniska betalningar och för att säkerställa konsumentskydd mot bedrägerier. Kraven på stark kundautentisering kommer att påverka handlare, framför allt inom e-handeln men även inom den fysiska handeln. Även konsumenter kommer att påverkas av de nya direktiven därför är det viktigt att du som handlare är förberedd.

EU:s nya betalningsdirektiv PSD2 trädde i kraft i maj 2018. Som en del av betalningsdirektivet kommer från och med den 14 september 2019 nya tekniska regleringsstandarder (RTS) gällande stark kundautentisering (SCA) att tillämpas inom EU. Regleringsstandarden definierar specifika krav för att säkerställa en säker autentisering och kommunikation mellan olika aktörer inom betalningsekosystemet.

Vad är en stark kundautentisering?

För att uppnå en stark kundautentisering måste konsumenten identifiera sig med hjälp av minst två av följande tre faktorer vid alla digitala betalningar:

  • Kunskap - Något som konsumenten vet, exempelvis lösenord eller pin-kod.

  • Innehav - Något som konsumenten har, exempelvis ett kort eller telefon.

  • Unik egenskap - Något som kunden är, exempelvis biometriska funktioner som ansiktsform eller fingeravtryck.

Undantag från kraven

För att underlätta för både konsumenten och handlaren medger RTS att vissa transaktioner kan undantas från kravet på stark kundautentisering.

Vad behöver handlaren göra för att följa de nya kraven

Den 14 september kommer dessa regler träda i kraft för alla digitala betalningar inom Europa, och just nu pågår arbetet hos både banker, betaltjänstleverantörer och kortnätverk för att ta fram tekniska lösningar som uppfyller säkerhetskraven inom PSD2. För att kunna ta emot betalningar även efter 14 september gäller det därför att du som handlare ser till att dessa lösningar kan användas i din e-handel och i din butik.

Kontakta din kortinlösande bank och din betalväxel (PSP) för att försäkra dig om att du har allt på plats inför den 14 september 2019.

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.