Hoppa till innehåll

Butiken får dyr slutfaktura och får betala för produkter och tjänster som inte har levererats

Den senaste veckan har vi fått in en hel del anmälningar rörande företag som säger sig bedriva kommissionsförsäljning av vykort. I nuläget verkar gärningspersonerna framförallt röra sig i Uppsalaområdet. De utsatta butikerna har i flertalet fall gjort en intresseanmälan rörande tjänsten via mail dagarna innan säljaren dyker upp i butiken. Säljaren ger sken av att det handlar om kommissionsförsäljning, dvs att butiken endast behöver betala för antalet sålda kort men så visar sig inte vara fallet. I de anmälningar som vi fått in rör det sig om fakturor på omkring 30 000 kronor för tjänster som ej utförts eller produkter som ej levererats.

Det bedrägliga företaget är dessutom väldigt svårt att nå när man väl skrivit på avtal och först när man vill avsluta det hör de av sig med en slutfaktura.

Rekommendationer

  • Läs alltid igenom hela avtalet innan ni skriver på, även det finstilta.

  • Känner ni er lurade, bestrid fakturan och anmäl händelsen via appen!

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.