Hoppa till innehåll

Skrämmer en att köpa tjänsten genom att påstå att man blivit ID-kapad

8eab8f2872ac4d649fe2852e1e237d2c.jpeg

De senaste veckorna har det kommit in en hel del anmälningar rörande företag som säljer vilseledande och ibland helt värdelösa bevakningstjänster och så kallade id-skydd. Ofta har säljarna som affärsmetod att ringa upp konsumenter och företag och skrämma dessa till att köpa deras tjänster. I den senaste vågen av anmälningar har säljarna till exempel skickat ut falska sms om att lån tagits i personens namn för att spä på känslan av otrygghet.

Vi på Säkerhetscenter har även fall där man ombetts att bekräfta att man är intresserad av att veta mer om tjänsten via ett sms, ett sms som sedan används som en beställningsbekräftelse av tjänsten.  

För att förtydliga så förhindrar ingen av dessa tjänster att man blir id-kapad utan kan bara vara en hjälp om du väl drabbats. Men även där bör man tänka till både en och två gånger innan man tecknar ett avtal då mycket av det som erbjuds redan finns tillgängligt helt gratis. Du kanske redan har ett visst skydd genom din hemförsäkring? Om du har en digital brevlåda (Kivra) får du redan notiser om kreditupplysningar och bolagsförändringar som sker i ditt eller ditt företags namn. Att spärra sig hos kreditupplysningsföretagen är numera enkelt då de stora aktörerna UC, Creditsafe, Bisnode, Syna och Decidas samarbetar vilket gör att du endast behöver spärra dig hos ett kreditupplysningsföretag för att spärren ska gälla hos alla. Sammanfattningsvis är det dumt att betala för något som är gratis.

Rekommendationer:

 

  • Stressa aldrig igenom ett samtal med en telefonförsäljare utan ta dig tid och ställ frågor

  • Be att få alla papper hemskickade till dig så du har möjlighet att läsa igenom allt i lugn och ro

  • Om en säljare uppger att erbjudandet endast är giltigt idag och endast via telefon bör man rimligtvis tänka efter både en och två gånger

  • Spärra dig för adressändring annat än elektroniskt hos Skatteverket

  • Skaffa dig en digital brevlåda

  • Har du förbundit dig till ett avtal du anser vara vilseledande eller bedrägligt, bestrid fakturan och skicka en kopia av bestridandet till varningslistan@svenskhandel.se

  • I appen kan du läsa mer om hur du bestrider en faktura. Klicka på ”Checklistor” och därefter ”Bluffakturor”

Har du drabbats? Anmäl via appen!

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

Läs mer om hur vi behandlar dina personuppgifter i vår personuppgiftspolicy.