Kraftig ökning anmälda bluffakturor under coronakrisen

Antalet anmälda bluffakturor till Svensk Handels Varningslista fördubblades i mars och april, jämfört med samma period förra året.  Svensk Handel får in varningar om bluffbolag som påstår sig sälja handsprit och desinfektionsservetter.

Blufföretagens tillvägagångssätt utgörs företrädelsevis av bedrägliga fakturautskick utan tidigare kontakt men även av personligt uppsökande verksamhet och telefonkontakt. Man påstår sig sälja handsprit och desinfektionsservetter och trots att man som företagare tackar nej skickar bedragarna väl tilltagna falska fakturor.

 – Vi ser hur kriminella utnyttjar coronakrisen för att försöka lura företagare på pengar. Anmälningarna som kommer in rör, både för oss redan kända blufföretag, men även helt nya aktörer som samvetslöst anpassar sin kriminella verksamhet till den rådande situationen, säger Nina Jelver, bedrägeriexpert på Svensk Handel.

Svensk Handels Säkerhetscenter, där Varningslistan ingår, hanterar dagligen anmälningar från drabbade medlemsföretag inom handeln. Den senaste tvåmånadersperioden har man även mottagit anmälningar från kommuner och regioner som rapporterat om coronarelaterade bedrägerier.

Så här hanterar du bluffakturor:

  • Om ditt företag utsätts för en bluffaktura, betala inte utan bestrid fakturan.
  • Upprätta rutiner som innebär möjlighet att nå beslutsfattare för extra verifiering, vid betalningar över ett visst belopp, som till exempel att få ett godkännande via ett telefonsamtal, mot en i förväg upprättad kontaktlista.
  • Var observant på avsändarens mailadress och se till att alla medarbetare har rätt kunskap för att kunna identifiera falska mail. Var även uppmärksam på att domänen stämmer överens med avsändarens mailadress: .se eller .com. Det förekommer fall där namnen är korrekta, men där domänen är felaktiga/falska.
  • Upprätta rutiner för att kontrollera ändrade kontouppgifter från leverantörer (och då inte genom att maila tillbaka på samma adress som den uppgiften kom ifrån).
  • Var extra vaksam på e-post som är oväntad eller på förfrågningar om att uppgifter ska ändras från de standarder som vanligen gäller.
  • Ta hjälp av Varningslistan. Svensk Handel uppdaterar ständigt sin lista över oseriösa företag som skickar bluffakturor eller använder oseriösa försäljningsmetoder

Läs mer om hur du hanterar en bluffaktura här.

Publicerad: 2020.05.14 Senast uppdaterad: 2020.05.14

Skriv en kommentar