Så skyddar du ditt företag från bedragare i sommar

Sommar och semester brukar vara högsäsong för bedragare. Ordinarie personal finns inte på plats, och med dem inte heller erfarenheten och magkänslan om hur krav och önskemål från leverantörer och kollegor brukar hanteras.

Plötsligt dimper det ner en faktura på något som inte alls är beställt eller levererat. Eller så ringer en säljare och försöker hävda att ni har ingått ett avtal. Den här typen av samtal kan bli mycket påfrestande för den utsatta. Ge aldrig bedragaren chansen att hävda att ett avtal har slutits och får ni en faktura som inte känns helt rätt – bestrid den. I första hand via mail till företaget. Det räcker inte att bara ignorera den falska fakturan, du måste agera. Dokumentera allt, när fakturan inkommit, när och hur du bestridit den etc. Och gör alltid en polisanmälan. 

Nedan följer några andra tips som kan minimera bedrägeririsken inför sommarens ledighet:

  • Tacka aldrig ja till något via telefon. Om uppringaren insisterar på att en betalning ska genomföras eller en faktura betalas, be om att få ringa tillbaka.
  • Unna er att vara lite extra misstänksamma. Kontrollera nya kunder och leverantörer som kontaktar er. Ställ frågor och gör sökningar på internet innan ni går vidare med leverans eller betalning. 
  • Var minst två personer som attesterar kostnader och gör inga utbetalningar under tidspress, detta minskar risken att fel begås.
  • Var alltid misstänksam om något ska gå snabbt.
Publicerad: 2020.06.16 Senast uppdaterad: 2020.06.16

Skriv en kommentar