Månadens fråga - Vad får vi göra om vi misstänker en stöld i butiken?

Hej! Vi har just nu mycket stölder i vår butik. Vi ser kunder gömma varor i ryggsäckar och under jackor och bara gå förbi kassan utan att betala. Finns det några riktlinjer kring vad vi får (och bör) göra när vi misstänker stöld?

Hej! Tråkigt att höra att ni har problem med stölder. Då är det extra viktigt att butiken har tydliga riktlinjer kring hur personalen ska agera vid en stöld. Den viktigaste regeln är att ni aldrig ska utsätta er för onödiga risker i samband med stölder (eller andra brott). En del av den riskbedömningen måste butiken göra åt sina medarbetare, tex att de aldrig ska jaga efter tjuvar utanför butiken eller provocera en tjuv i onödan. En annan del måste medarbetaren göra själv. Det handlar om att läsa av varje situation och våga fatta beslut om att agera eller att låta bli när man ser ett brott begås. Viktigt är också att hela tiden analysera situationen och backa undan om risken ökar. Det är svårt, men nödvändigt om man ska kunna agera på ett tryggt sätt vid en stöld.

Det är viktigt att komma ihåg att det är skillnad på vad man får (juridiskt) göra och vad man bör (utifrån riskerna) göra vid en stöld. Om vi börjar med vad man får göra så är faktiskt lagen ganska tillåtande när någon begår brott i butiken. Alla (envar) har rätt att gripa en person som begår brott (där fängelse finns i straffskalan) och därefter överlämna denne till polis. Man får använda våld för att kvarhålla personen men det måste vara försvarligt, anpassat både efter personen som grips och brottet som har begåtts. Ni måste också vara helt säkra på att personen faktiskt begått ett brott. Ett vanligt misstag är att missa när tjuven för en sekund försvinner bakom en hylla och där lägger ifrån sig de varor han planerat att stjäla. Om ni då genomför ett envarsgripande i tron att han har stulit så begår ni en brottslig handling. Låt bli det. Ni måste vara helt säkra.

Vid en ringa stöld (det som förut hette snatteri) blir handlingen brottslig först när tjuven passerar sista betalningsmöjligheten utan att betala för varan. Detta kan i vissa butiker betyda en tydlig kassalinje, i andra butiker är det entrédörrarna som blir den naturliga gränsen. Det innebär att inget brott har begåtts om personen bara går runt i butiken med varan nedstoppad i sin ficka eller ryggsäck. Vid de tillfällena brukar det vara allra bäst att helt enkelt konfrontera inne i butiken och be personen bära varorna synligt, kanske genom att sträcka fram en kundkorg? På det här sättet avbryter ni stöldförsöket, personen lämnar butiken och ni kan fokusera på att vårda era riktiga kunder.

Som brottsförebyggande åtgärd kan ni absolut be att få titta i medhavd påse eller väska i kassalinjen. Om personen inte vill visa upp innehållet finns dock inte så mycket mer att göra. Är ni helt säkra på att personen bär med sig stulna varor kan ni förstås göra ett envarsgripande (om det kan ske säkert), men det innebär ofta både ett juridiskt och fysiskt risktagande. Det bästa är att avstyra de stölder ni upptäcker och låta väktare genomföra de envarsgripanden som inte går att undvika. Inga varor är värda att riskera liv och hälsa för. Det är samtidigt ohållbart att inte få säga ifrån när någon begår brott i butiken. Det är en delikat balansgång som blir enklare om säkerhetsfrågorna är en central del av personalmötena, där alla ges en möjlighet att resonera kring hur butiken ska hantera de stölder som sker. Svensk Handel Säkerhetscenter finns alltid som stöd om ni vill ha någon att resonera med kring dessa frågor.

Publicerad: 2020.06.17 Senast uppdaterad: 2020.06.17

Skriv en kommentar