Undvik att bli lurad under Black Friday

Det handlas på nätet som aldrig förr. Enligt den senaste e-barometern ökade e-handeln med 39 procent det tredje kvartalet 2020 och många handlare tror på julhandelsrekord på nätet i år.

Dessvärre är det inte bara handeln som flyttat ut på nätet, även de kriminella ser fördelar i att verka online. Inför kommande Black Friday har vi tagit fram några tips på vad du som företagare bör tänka på för att minska risken för att drabbas av beställningar där betalning med stor sannolikhet kommer utebli.

Det här ska du vara extra uppmärksam på:

  • Beställningar som rör de allra dyraste produkterna, alternativt är betydligt större än genomsnittet.
  • Kunder som vill ha brådskande leverans oavsett kostnad.
  • Många beställningar från samma kund under en relativt kort tidsperiod.
  • Oproportionerligt många beställningar rörande samma typ av varor, från en och samma kund.
  • Beställningar där transaktionsförsök tidigare avvisats.
  • Beställningar där kundens telefonnummer inte hittas när du söker på webben.
  • Beställningar som görs vid andra tillfällen än normen, till exempel på natten.
  • Beställningar där kunden begär att levererans ska ske till avvikande adresser (till exempel på gatan utanför angiven adress, källarrum, lastkaj etc)

Om beställningen avviker från normen, kontrollera kund- och orderinformation:

  • Är telefonnumret relaterat till kunden / adressen? Kontrollera det angivna numret, till exempel via hitta.se eller Google.
  • Är kunden registrerad på den angivna adressen? Kontrollera adressen, t.ex. via hitta.se eller Google.
  • Undersök adressen med Google Street View – ibland stöter du på en tom byggnadsplats med en brevlåda.
  • Om det behövs, ring det angivna telefonnumret för att verifiera beställningen.
  • Om leveransadressen och faktureringsadressen inte är densamma, kontrollera båda adresserna.
Nina Jelver
Publicerad: 2020.11.18 Senast uppdaterad: 2020.11.18 1

Skriv en kommentar

Kommentarer (1)

Kommentar skapad 2020-11-19 12:14
19 nov 2020 kl 12:14

Jag har uppmärksammat att ordrar där adressuppgifter skrivs med endast små bokstäver extremt ofta är bedrägeriförsök.

Kommentar skapad 2020-11-21 13:26
21 nov 2020 kl 13:26

Hej,
håller inte med kommentaren ovan. Det kanske var så för ett - två år sedan, men inte nu. Vi får numer kanske 20% weborders med små bokstäver, istället för versaler. Det är ofta från yngre personer och/eller nysvenskar, som inte kan eller bryr sig om att ha ett korrekt skrivspråk, utan vill bara att det skall gå snabbt.