Flytt av telefonnummer till ny leverantör lurar in företag i dyrt avtal

Med löfte om sänkta telefonkostnader har många företag lurats in i nya avtal. Svensk Handels Säkerhetscenter råder drabbade företag att bestrida fakturan. 

Just nu får Svensk Handels Säkerhetscenter in massvis med klagomål från företag som har blivit lurade att flytta företagets telefonnummer via sms-signering. De drabbade har blivit uppringda av säljare som i samtalet säger sig företräda Telia.

Ofta påstås det att man upptäckt att företaget har oanvända SIM-kort som de kan hjälpa till att ta bort och dessutom erbjuds ofta en kompensation för tiden dessa inte nyttjats.

En sms-signering stressas fram i tron om att man ska få sänkta telefonikostnader, men i själva verket har man signerat en portering av företagets telefonnummer till annan operatör. Bindningstiden är 36 månader och vid uppsägning tillkommer en slutfaktura på 21 000 kronor.

Säkerhetscenter rekommenderar:

  • Stressa aldrig igenom ett samtal med en telefonförsäljare. Ta dig tid och ställ frågor.
  • Be att få alla papper hemskickade så att du har möjlighet att läsa igenom allt i lugn och ro.
  • Kolla upp de uppgifter som säljaren presenterar innan du tackar ja till något. Du kan till exempel ringa din operatör och fråga om det stämmer att det finns ett samarbete.
  • Om en säljare uppger att erbjudandet endast är giltigt idag och endast via telefon bör man rimligtvis tänka efter både en och två gånger.
  • Har du förbundit dig till ett avtal du anser vara vilseledande eller bedrägligt, betala inte utan bestrid fakturan och skicka en kopia av bestridandet till varningslistan@svenskhandel.se
  • I appen kan du läsa mer om hur du bestrider en faktura. Klicka på ”Checklistor” och därefter ”Bluffakturor”.

Om du inte redan har appen Säkerhetscenter kan du ladda ner den. 
För iPhone / Android  – anmäl brott, ta del av varningar, information och tips.

Publicerad: 2021.02.18 Senast uppdaterad: 2021.02.18

Skriv en kommentar