Drygt fyra av tio handelsföretag (43 %) utsattes för IT-relaterade brott det senaste året

Falska mejl, sms och telefonsamtal drabbar flest, men även bluffakturor, VD-bedrägerier och så kallad ransomware är växande problem. Svensk Handel anser att kunskapen om bedrägerier behöver öka hos landets företagare.

Kunskapsnivån kring IT-relaterade brott är låg bland svenska företag. Enligt en ny rapport anger nästan hälften av handelsföretagen (46 %) att de saknar kunskap om vilka åtgärder som behöver vidtas för att minska risken för att drabbas av IT-brott.

Av de företag som råkade ut för IT-bedrägerier utsattes sex av tio för falska mejl, sms eller telefonsamtal där bedragarna vill komma över kortuppgifter eller lösenord, men det kan också handla om att sprida skadlig kod som kan skapa stora ekonomiska problem för företaget.

- En huvudregel är att du som företagare alltid ska vara misstänksam mot innehåll som verkar det minsta avvikande eller mot meddelanden från okända avsändare, säger Nina Jelver.

Bluffakturor är fortsatt ett stort problem för många företagare. Den senaste tiden har Svensk Handel sett en kraftig ökning av bedrägerier med vilseledande elavtal. Även så kallade VD-bedrägerier, där bedragarna är ute efter snabba överföringar av stora belopp, är ett växande problem.

Enkla åtgärder räcker ofta långt

Svensk Handel efterlyser en kunskapshöjning om bedrägeribrotten och har tagit fram rekommendationer till företagen.

- I många fall räcker små och enkla åtgärder långt. Det behövs tydliga rutiner och det gäller att du som företagare har tänkt till innan bedragaren slår till, säger Nina Jelver.

Hittills under 2020 har det varje dag anmälts cirka 600 bedrägeribrott i Sverige. Samtidigt anger endast var tredje handelsföretag att de har polisanmält bedrägeribrott som de utsattes för.

Läs Svensk Handels bedrägerirapport här >>

Nina Jelver
Publicerad: 2021.01.22 Senast uppdaterad: 2021.01.22

Skriv en kommentar