Fem nya bolag åkte upp på Varningslistan under december

Under december publicerades fem nya företag på Varningslistan. Bolagen heter EXTENDED RELATIONS, CLIQUE Media Group, diggi, Office Profile och Merinfo (kapat). Här följer mer info om företagen.

Extended relations säljare tar kontakt via telefon. Enligt de klagomål som Varningslistan tagit emot uppfattas det som att säljaren ringer gällande befintliga företagsannonser på Google eller Eniro, vars kostnader de nu har möjlighet att sänka. Företaget har inget samarbete med Google eller Eniro och det är oklart vilka tjänster de egentligen levererar.

Clique Media Groups säljare ringer upp och erbjuder uppbyggnad av en ny företagsprofil samt sökordsoptimering. I samtalet hänvisar säljaren till ett samarbete med Eniro gällande Google Ads, ett samarbete som inte existerar. Den efterföljande fakturakostanden är drygt 6 000 kr.  

Diggis säljare tar kontakt via telefon och erbjuder billigare mobilkostnader. De klagomål som Varningslistan mottagit handlar bland annat om att säljaren ger sken av att ringa från ens befintliga telebolag. De drabbade stressas till att signera ett avtal under pågående samtal, där priset inte framgår och bindningstiden visar sig vara 60 månader.

Office profiles säljare ringer och bokar in ett kundmöte för att visa upp sina produkter. Säljaren visar upp prover och pratar priser, kunden går med på att göra en beställning och en orderbekräftelse skrivs. När produkterna och fakturan kommer så stämmer inte antal och pris överens med kundens uppfattning om vad som beställdes.

Merinfo (kapat namn): Falska fakturor som utger sig komma från Merinfo.se skickas ut gällande grundinförande av en tjänst. Betalningen går till Lönnebergs Entreprenad AB, 559146-2998. Merinfo.se har ingenting med detta företag att göra.

Publicerad: 2021.01.22 Senast uppdaterad: 2021.01.22 1

Skriv en kommentar

Kommentarer (1)

Kommentar skapad 2021-02-09 14:27
09 feb 2021 kl 14:27

Diggis säljare erbjöd i somras att mitt AB skulle få billigare mobilkostnader. Han framställde det som att Diggi har serviceavtal med min mobiltjänstleverantör. Jag avböjde och bad honom skicka ett avtal som jag skulle kunna studera. Jag fick två avtal (ingår även en s k telefonväxel) på sms men öppnade dem inte. Trots det fick jag fakturor hela hösten som jag bestred. I december kom ett krav från en juristfirma så dom menade att det fanns bevis att jag signerat avtalet digitalt. Då började jag kolla. Enligt tjänsten Scrives tidsangivelser för signering (säljer tjänst för digitalt undertecknande av avtal) skulle jag öppnat avtalen och inom 10 sekunder undertecknat dem digitalt genom att trycka på en knapp Signera. Scrive kan dock inte kolla Diggis hantering av dokumenten (egentligen en tredje firma som sköter detta) Jag bestred igen till advokatbyrån men har fått faktura även i januari. Vet ej hur det slutar....