Många drabbade av bluff med vilseledande elhandelsavtal – kraftig ökning under 2020

Under 2020 har Svensk Handels Säkerhetscenter överösts med klagomål från företagare som med löften om billigare el lurats in i vilseledande elavtal. Närmare 30 procent av klagomålen som inkom till Varningslistan handlat om just detta. Förvaltningsel, SVENSK EL, Svelands elbolag samt Stockholms elbolag sticker ut i statistiken för 2020.

Klagomålen till Varningslistan har vittnat om att säljarna är påstridiga och otydliga, att de använder sig av vilseledande marknadsföring då säljaren påstår sig representera kundens nuvarande elhandelsföretag eller elnätsföretag, vilket inte stämmer. Utöver detta lämnas vilseledande, och direkt felaktiga påståenden om pris, avtalstid samt vad avtalet omfattar.

Drabbade företag har även klagat på att fakturabeloppet är betydligt högre än vad som utlovats och att uppsägningstiden är 36 månader, trots löften om att avtalet ska kunna avslutas när som helst. Det är dessutom svårt att komma fram till kundtjänst för att bestrida, de svarar sällan i telefon eller på e-post.

Företagare saknar ångerrätt

Att de valt att rikta sig mot företagare kan bero på att du som företagare saknar ångerrätt. Det finns inte heller något krav på skriftlig bekräftelse vid avtal som ingås över telefon.

Det är viktigt att veta att ångerrätten gäller för dig med enskild firma som bedriver verksamheten i hemmet. Detta då din elförbrukning kan sägas vara för ändamål som huvudsakligen faller utanför näringsverksamheten.

Konsumenternas energimarknadsbyrå, som också har mottagit många klagomål mot företaget, har tagit fram en mycket bra och läsvärd vägledning för dig som har företag och som ingått elavtal efter vilseledande påståenden vid telefonförsäljning.

Vägledning

Rekommendationer

  • Stressa aldrig igenom ett samtal med en telefonförsäljare, se till att ta dig tid och ställ frågor. Lyssna extra noga när bindnings- och uppsägningstid anges. Skriv inte under, eller godkänn ett avtal via sms som du inte har läst igenom.
  • Kolla upp de uppgifter som säljaren presenterar innan du tackar ja till något. Du kan till exempel ringa din nuvarande elleverantör och fråga om det stämmer att det finns ett samarbete.
  • Begär att få ett skriftligt erbjudande istället för att svara i "ja" på säljarens frågor om du accepterar något. Om kunden önskar ska ett skriftligt avtal träffas om försäljningen, detta enligt branschens allmänna avtalsvillkor.
  • Räkna med att endast själva avtalstecknandet kommer att sparas i ljudfilen från säljsamtalet vid telefonförsäljning. Säljlöften som ges innan eller efter avtalstecknandet kommer inte att spelas in och sparas. Du måste därför själv säkerställa att säljlöften anges eller ingår i avtalsvillkoren när avtalet tecknas.
  • Har du förbundit dig till ett avtal du anser vara vilseledande eller bedrägligt, betala inte utan bestrid fakturan och skicka en kopia av bestridandet till varningslistan@svenskhandel.se

I appen kan du läsa mer om hur du bestrider en faktura. Klicka på ”Checklistor” och därefter ”Bluffakturor”

Har du drabbats? Anmäl via appen!

Publicerad: 2021.01.22 Senast uppdaterad: 2021.01.22

Skriv en kommentar