Nina Jelver, bedrägeriexpert på Svensk Handel

Vilseledande elavtal ökar lavinartat – företagare har fått elen avstängd

Bedrägerier där företag luras in i vilseledande elavtal har ökat markant. Svensk Handel har också fått in larm från flera utsatta företagare som fått sin el avstängd. Flera elnätsföretag har visat sig stänga av elen på uppmaning av den bluffande elhandlaren. Svensk Handel råder drabbade företag att agera omgående.

Bolagen Förvaltningsel, SVENSK EL och Axilia finns alla listade med röd varningsflagg på Varningslistan. Tillvägagångsättet återupprepar sig. Säljaren ringer och utger sig för att representera kundens nuvarande elhandelsföretag eller elnätsföretag. Vilseledande och felaktiga påståenden om pris, avtalstid samt vad avtalet omfattar lämnas av en säljare som är både påstridig och otydlig.

- Det senaste året har Svensk Handels Säkerhetscenter fått in mängder med klagomål från företagare som lurats in i vilseledande elavtal. Enbart dessa tre bluffbolag har fått över tusen klagomål, det är ett enormt stort problem, säger Nina Jelver, bedrägeriexpert på Svensk Handel.

De drabbade företagen blir fakturerade ett belopp betydligt högre än vad som utlovats. Trots löften om att avtalet ska kunna avslutas när som helst är uppsägningstiden 36 månader. När företagaren vill bestrida fakturan är det mycket svårt att komma i kontakt med elhandelsföretaget, de går sällan att nå vare sig per telefon eller via mejl.

Hotar med Kronofogden

Bolagen Förvaltningsel, SVENSK EL och Axilia har dessutom börjat skicka ut meddelanden där de hotar med att de har lämnat in ansökan om betalningsföreläggande till Kronofogden. Något som ofta inte stämmer när uppgiften kontrolleras.

Svensk Handels Säkerhetscenter råder drabbade företag att bestrida fakturan som är kopplad till meddelandet. Läs mer: Så hanterar du en bluffaktura. Efter att du har bestridit fakturan så kan du avvakta. Om kravet trots allt skulle lämnas vidare till Kronofogden så kommer du att få ett meddelande direkt från myndigheten. Läs mer: Så gör du om du har en bluffaktura hos Kronofogden.

Elnätsföretagen stänger av elen trots att tvist föreligger

Flera företagare har dessutom fått sin el avstängd. Trots att tvist föreligger har både Svensk Handel och Konsumenternas energimarknadsbyrå fått in anmälningar från företag som fått sin el frånkopplad.

- Problemet är att elnätsföretagen inte kontrollerar om företagaren har bestridit fakturorna från den bluffande elhandlaren. Det är av största vikt att du som drabbad företagare tar direktkontakt med elnätsföretaget i samband med att man bestrider fakturan från elhandlaren, säger Nina Jelver.

Vägledning av Konsumenternas energimarknadsbyrå

Konsumenternas energimarknadsbyrå har tagit fram en läsvärd vägledning för dig som har företag och som ingått elavtal efter vilseledande påståenden vid telefonförsäljning. De har även mallar som kan nyttjas vid bestridanden. De erbjuder även telefonvägledning måndag-torsdag mellan 09.00-12.00 på nummer 08-522 789 50.

Svensk Handels rekommendationer:

  • Stressa aldrig igenom ett samtal med en telefonförsäljare, se till att ta dig tid och ställ frågor. Lyssna extra noga när bindnings- och uppsägningstid anges. Skriv inte under, eller godkänn ett avtal via sms som du inte har läst igenom.
  • Kolla upp de uppgifter som säljaren presenterar innan du tackar ja till något. Du kan till exempel ringa din nuvarande elleverantör och fråga om det stämmer att det finns ett samarbete.
  • Begär att få ett skriftligt erbjudande i stället för att svara i "ja" på säljarens frågor om du accepterar något. Om kunden önskar ska ett skriftligt avtal träffas om försäljningen, detta enligt branschens allmänna avtalsvillkor.
  • Räkna med att endast själva avtalstecknandet kommer att sparas i ljudfilen från säljsamtalet vid telefonförsäljning. Säljlöften som ges innan eller efter avtalstecknandet kommer inte att spelas in och sparas. Du måste därför själv säkerställa att säljlöften anges eller ingår i avtalsvillkoren när avtalet tecknas.
  • Har du förbundit dig till ett avtal du anser vara vilseledande eller bedrägligt, betala inte utan bestrid fakturan och skicka en kopia av bestridandet till varningslistan@svenskhandel.se
  • Glöm inte att även kontakta elnätsföretaget och informera dem om att det föreligger en tvist.
Nina Jelver
Publicerad: 2021.11.11 Senast uppdaterad: 2021.11.11