Vilseledande elavtal

Väldigt många som drabbas just nu

Säkerhetscenter har under våren och sommaren fått in väldigt många klagomål från företagare som lurats in i vilseledande elavtal. I många fall har klagomålen bestått i att säljaren är påstridig och otydlig, att denne hävdar att han ringer från ens befintliga leverantör, vilket inte stämmer, att fakturabeloppet är betydligt högre än vad som utlovats samt att uppsägningstiden ligger på mellan 24–36 månader. Det är dessutom svårt att komma fram till kundtjänst för att bestrida och väldigt snabbt kommer hot om att stänga av elen om man inte betalar.

Att bedragarna väljer att ge sig på just företagare kan bero på att man som företagare saknar ångerrätt samt att det inte heller finns något krav på skriftlig bekräftelse vid avtal som ingås över telefon.

Konsumenternas energimarknadsbyrå har tagit fram en jättebra vägledning för dig som har företag och som ingått elavtal efter falska påståenden vid telefonförsäljning som är väl värd att läsa Vägledning

Rekommendationer:

 

  • Stressa aldrig igenom ett samtal med en telefonförsäljare utan ta dig tid och ställ frågor
  • Be att få alla papper hemskickade till dig så du har möjlighet att läsa igenom allt i lugn och ro
  • Kolla upp de uppgifter som säljaren presenterar innan du tackar ja till något. Du kan t ex ringa din operatör och fråga om det stämmer att det finns ett samarbete
  • Om en säljare uppger att erbjudandet endast är giltigt idag och endast via telefon bör man rimligtvis tänka efter både en och två gånger
  • Har du förbundit dig till ett avtal du anser vara vilseledande eller bedrägligt, betala inte utan bestrid fakturan och skicka en kopia av bestridandet till varningslistan@svenskhandel.se
  • I appen kan du läsa mer om hur du bestrider en faktura. Klicka på ”Checklistor” och därefter ”Bluffakturor”

Har du drabbats? Anmäl via appen!

Publicerad: 2020.08.19 Senast uppdaterad: 2020.09.11

Skriv en kommentar