Varning för vishing-attacker

IT-säkerhetsföretaget Check Point går ut och varnar för vishing-attacker som kombinerar telefonsamtal och nätfiske. Bedragarna riktar in sig på anställda som jobbar hemifrån under coronapandemin.

Så kallade vishing-bedrägerier eller telefonbedrägerier har blivit allt vanligare. Gärningspersonerna brukar framförallt rikta in sig på privatpersoner men nu varnar Check Point som kartlagt några av attackerna att de börjat ge sig på anställda som jobbar hemifrån under pandemin.

Anställda kartläggs via LinkedIn och blir därefter uppringda av någon som ger intryck av att representera ett företag eller vara en internationell kollega, ofta från ekonomi eller HR. Bedragaren försöker därefter lura av den anställde kontouppgifter eller inloggningar för att antingen komma över pengar eller distribuera skadlig kod.

Svensk Handel rekommenderar

  • Lämna aldrig ut lösenord, koder eller kontouppgifter till någon.
  • Använd aldrig din bankdosa eller ditt bank-id på uppmaning av någon som oväntat kontaktar dig
  • Är du är osäker på uppringarens identitet, lägg på luren eller be att få ringa tillbaka på ett nummer du själv känner till
  • Gå aldrig med på att göra banköverföringar eller "virtuella" betalningar till någon du inte känner

Har du drabbats, anmäl via appen!

Om du inte redan har appen Säkerhetscenter kan du ladda ner den. 
För iPhone / Android  – anmäl brott, ta del av varningar, information och tips.

Publicerad: 2020.11.30 Senast uppdaterad: 2020.11.30

Skriv en kommentar