Man pratar i telefon: Säljare utger sig ringa från Telia

Luras att flytta företagets telefonnummer till ny leverantör

Just nu får Svensk Handel Säkerhetscenter in massvis med klagomål från företag som blivit lurade att portera företagets telefonnummer via sms-signering. De drabbade har blivit uppringda av säljare som i samtalet säger sig företräda Telia.

Ofta påstås det att man upptäckt att företaget har oanvända SIM-kort som de kan hjälpa till att ta bort och dessutom erbjuds ofta en kompensation för tiden dessa ej nyttjats.

En SMS-signering stressas fram i tron att man ska få sänkta telefonikostnader men i själva verket har man signerat en portering av företagets telefonnummer till annan operatör. Bindningstiden är 36 månader och vid uppsägning tillkommer en slutfaktura på 21 000 kronor.

Säkerhetscenter rekommenderar:

  • Stressa aldrig igenom ett samtal med en telefonförsäljare utan ta dig tid och ställ frågor
  • Be att få alla papper hemskickade till dig så du har möjlighet att läsa igenom allt i lugn och ro
  • Kolla upp de uppgifter som säljaren presenterar innan du tackar ja till något. Du kan t ex ringa din operatör och fråga om det stämmer att det finns ett samarbete
  • Om en säljare uppger att erbjudandet endast är giltigt idag och endast via telefon bör man rimligtvis tänka efter både en och två gånger
  • Har du förbundit dig till ett avtal du anser vara vilseledande eller bedrägligt, betala inte utan bestrid fakturan och skicka en kopia av bestridandet till varningslistan@svenskhandel.se
  • I appen kan du läsa mer om hur du bestrider en faktura. Klicka på ”Checklistor” och därefter ”Bluffakturor”

Om du inte redan har appen Säkerhetscenter kan du ladda ner den. 
För iPhone / Android  – anmäl brott, ta del av varningar, information och tips.

Publicerad: 2021.01.19 Senast uppdaterad: 2021.01.19

Skriv en kommentar