Vilseledande försäljning av telefonitjänster

Binder upp sig i 60 månader.

Återigen får Svensk Handels Säkerhetscenter in massvis med klagomål från företag som har blivit lurade att flytta företagets telefonnummer via sms-signering. De drabbade har blivit uppringda av säljare som i samtalet ofta ger sken av att ringa från ens befintliga leverantör. Förutom mobilabonnemang ingår ofta en väldigt dyr växeltjänst samt ett så kallat ”utköp” från den drabbades befintliga avtal. Ett utköp som innebär ett kraftigt påslag på månadskostnaden.

En sms-signering stressas fram i tron om att man ska få sänkta telefonikostnader, men i själva verket har man signerat en portering av företagets telefonnummer till annan operatör med en bindningstid på 60 månader.

Den senaste tiden har vi även fått information om att många dabbade blir uppringa av personer som erbjuder sig att lösa ut dem från abonnemangen till en kostnad av 65.000 kronor. De som betalat inser snart att de blivit lurade ännu en gång.

Säkerhetscenter rekommenderar:

  • Stressa aldrig igenom ett samtal med en telefonförsäljare. Ta dig tid och ställ frågor.
  • Be att få alla papper hemskickade så att du har möjlighet att läsa igenom allt i lugn och ro.
  • Kolla upp de uppgifter som säljaren presenterar innan du tackar ja till något. Du kan till exempel ringa din operatör och fråga om det stämmer att det finns ett samarbete.
  • Om en säljare uppger att erbjudandet endast är giltigt idag och endast via telefon bör man rimligtvis tänka efter både en och två gånger.
  • Har du förbundit dig till ett avtal du anser vara vilseledande eller bedrägligt, betala inte utan bestrid fakturan och skicka en kopia av bestridandet till varningslistan@svenskhandel.se
  • I appen kan du läsa mer om hur du bestrider en faktura. Klicka på ”Checklistor” och därefter ”Bluffakturor”.
Publicerad: 2021.07.30 Senast uppdaterad: 2021.07.30