Stockholms Elbolag

Stockholms Elbolag AB

Organisationsnummer: 559020-2049
Adress: Teknikvägen 14
Postadress: 246 43 LÖDDEKÖPING
Telefon: 08-410 377 01

FAKTURA

Känner du dig vilseledd av det här företaget?   
Läs mer om hur du hanterar en bluffaktura här. 

Mer information om Stockholms Elbolag:
Stockholms Elbolag ringer upp och erbjuder billigare el och samfakturering för att göra det lättare för kunden, Säljaren är väldigt påstridig under själva inspelningen så många känner sig överkörda och när sedan fakturan kommer är priset högre än vad man var överens om.

Det är svårt att komma fram till kundtjänst för att bestrida och väldigt snabbt kommer hot om att stänga av elen om man inte betalar.

Bankgiro 244-2689

Registreringsdatum 2015-08-13
F-Skatt 2015-08-13
Moms 2015-08-13
Publicerad: 2019.09.19 Senast uppdaterad: 2019.09.19 25

Skriv en kommentar

Kommentarer (25)

Kommentar skapad 2020-03-28 11:12
28 mar 2020 kl 11:12

Vi betalade fakturan från Stockholms Elbolag AB två gånger i januari. Fakturan i februari var på ett lägre belopp så vi tänkte att reglering kunde ske. Vi talade med dem i början av mars om reglering. I stället har de lämnat ärendet till Invoice inkasso AB. Trots att vi ringt dem verkar de inte kännas vid att vi betalat mer än de begärt. Affärsidén verkar inte vara att tjäna pengar på el utan på inkasso.

Kommentar skapad 2020-03-27 13:43
27 mar 2020 kl 13:43

Hej
Blev uppringd tidigare idag av detta företag för en stund sedan. Säljaren hävdade att jag kunde kraftigt sänka mina elkostnader då jag enligt honom kunde betala min privata elräkning via företaget enligt deras förslag då jag har hemmakontor. Ett upplägg som jag hävdade var för bra för att vara sant. Fick ett SMS med länk till kontrakt under pågående samtal. Jag avvisade det i telefon då det var ett avtalsförslag och inget annat som avsågs. Varning!

Kommentar skapad 2020-03-26 14:57
26 mar 2020 kl 14:57

Hej, blev också inlurad i ett avtal med Stockholms Elbolag. Bestred fakturor , mailade, ringde och höll på. Svaren jag fick var att de inte godtog mitt bestridande!! Gav mer eller mindre upp men fick tips på hur man kan komma ur avtalet . Ring din elnätsägare ( i mitt fall Ellevio) och flytta abonnemanget till dig personligen eller om du har något annat bolag. Avtalet med Stockholms Elbolag sägs då upp direkt av nätägaren.
Har precis gjort det och vill verkligen ge fler möjligheten att göra samma sak. Lycka till!

Kommentar skapad 2020-03-19 14:16
19 mar 2020 kl 14:16

Blev uppringd idag av en säljare som sa att han ringde från Ellevio och ville sänka min månadskostnad med 40% samt månadskostnad till 99 kr per månad. Jag sa att jag inte gör något per telefon utan att han måste mejla all information. Han sa ja och sa att han också skickade en länk via sms.
Efter samtalet så fick jag sms (inget mejl) med en länk till ett digitalt avtal med väldigt få uppgifter och inte pris på förbrukningskostnaden som han erbjudit i samtalet. Det stod dessutom Stockholms Elbolag som avsändare vilket gjorde det tydligt att det var något som inte stämde. Jag ringde Ellevio och Fortum och de sa att flera ringt dem och sagt sig blivit kontaktade på samma sätt. Jag har inte godkänt något vare sig muntligt eller digitalt. Jag har också ringt Stockholms elbolag för att förtydliga detta samt skrivit ett mejl med all info samt skärmdumpar på allt efter att jag med förskräckelse läst övriga kommentarer på denna sida.

Kommentar skapad 2020-03-16 09:22
16 mar 2020 kl 09:22

Smyghöjer avtalet varje månad, i princip omöjligt att komma fram till kundtjänst minimum 20-30 min väntetid, otydliga fakturor, påstår att jag betalar 45 öre/kWh men mina 439 kWh kostar 798 SEK ... dvs flera påhittade avgifter på faktura...

Kommentar skapad 2020-02-26 19:12
26 feb 2020 kl 19:12

Fick du en så låg brytningsavgift?! Har hört om 25000?

Kommentar skapad 2020-02-26 18:50
26 feb 2020 kl 18:50

Stockholms Elbolag ska man akta sig för. Det är ett bluff företag. Som inte upplyser när ditt el avtal går ut. När du upptäcker att avtalet gått över till ett betydligt högre pris och vill byta. Åker du på en brytningsavgift på ca 1 550kr. Varför stoppas inte detta företag?

Kommentar skapad 2020-02-20 08:46
20 feb 2020 kl 08:46

Hej! Stockholms elbolag lurade på oss ett nytt elavtal. Vi hade redan ett som vi var nöjd med. Men i samtalet framgick inte att avtalet skulle gälla en helt ny leverantör av el. Utan ett uppdaterat avtal till vår fördel (billigare elpris) På det befintliga vi hade med Fortum. Så de sa då upp det vi hade och det tecknades ett nytt med Stockholms elbolag. När nästa faktura kom var den dubbelt så dyr och med en bindningstid på 24månader och från Stockholms elbolag. Ska detta elbolag få finnas? Så oseriöst! När vi ringer dom och säger att vi inte vill ha med dom att göra. Att dom lurat oss, hänvisar dom bara till att avtalet kan tidigast avslutas om 24mån. Vi har ett rörligt elavtal som visar sig nu ändå bli dubbelt så dyrt än det vi hade innan med Fortum? Det verkar som att det är många småföretagare som drabbats av detta. Snälla lyft frågan och stäng av dom från elmarknaden!

Kommentar skapad 2020-03-11 14:30
11 mar 2020 kl 14:30

Hej jag har blivit också lurad av Stockholms elbolag! Hur har ni löst det eller vad har ni gjort med Ärendet ? Jag har mailat de idag ! Ska man polisanmäla eller vad ska jag göra? Snälla hjälp de som har info

Kommentar skapad 2020-02-21 14:33
21 feb 2020 kl 14:33

Jag har berättat i tidigare kommentar att Även mitt bolag har drabbats på samma situation .
Jag har polisanmält Stockholm Elbolag och kontaktat advokat samt bestrider alla fakturor .
Vi är många som kan gå ihop .

Kommentar skapad 2020-02-16 16:22
16 feb 2020 kl 16:22

Hej!
Även mitt bolag har blivit lurad av samma försäljare.
Mitten av Jan 2020 fick jag 2 fakturor i olika brev på samma dag från Stockholms Elbolag AB ena daterad 12/12-2019 och den andra faktura 12/1-2020 med förseningsavgift på 450kr.
Jag hade kommit hem precis från semester och oro att det ska inte vidare till inkasso så betalade jag fakturan och började ringa direkt till Ellevio och Stockholms Elbolag.
Efter 2 veckor senare tackvare mitt nya bokföringssystem Fortnox blev jag varnad vid registrering av fakturan för Stockholms Elbolag att den här företag är med listan på Svensk handels varningslistan.
Nu har jag polisanmält ärenden.
Så himla tråkigt när det händer sånt.Jag är så besviken att blev lurad efter 16 år erfarenhet som har alltid varit jätte försiktigt .

Kommentar skapad 2020-02-05 12:53
05 feb 2020 kl 12:53

Ser nu att samma personer i ledningen startat ett bolag till med samma villkor - Svelands Elbolag. Så lusläs villkoren på tex elskling.se innan. Där har nu båda dessa bolag lägsta pris att erbjuda.

Kommentar skapad 2020-02-05 13:08
05 feb 2020 kl 13:08

Svealands Elbolag ska det vara.....

Kommentar skapad 2020-01-10 13:27
10 jan 2020 kl 13:27

Även vårt företag blev lurat av en påstridig försäljare som lovade säga upp vårt dåvarande avtal med kundkraft. Nu sitter vi med 2 avtal!! Väldigt likt föregående kommentarer. Vill gärna gå med i något gemensamt klagomål på företaget.

Kommentar skapad 2019-12-28 14:50
28 dec 2019 kl 14:50

Hej! Fick min faktura nu och det är väldigt hög kostnad mot vad min gamla elbolag hade. Kommer att bestrida och vill komma i kontakt med fler som har blivit lurad. Tänker att om vi är många som bestrider och anmäler så kommer vi en vacker dag få slut på deras lurenderi!!! Skicka mig er mail så vi kan kontakta varann. Härinne kan vi bara bestrida en och en och vet knappast hur många vi e! Skicka mig ett mail på maisan_y@hotmail.com

Kommentar skapad 2019-12-21 19:02
21 dec 2019 kl 19:02

Jag sköter en restaurangs redovisning och Stockholms Elbolag hade ringt till köket och frågat om de ville ha lägre eltaxa. Ja det vill vi sa kocken som inte är firmatecknare. Någon vecka senare kom ett avtal. Vi gjorde en polisanmälan. Jag bestred och bytte tillbaka till gamla. Någon vecka senare kom en faktura utan moms på 25000kr. De hade även med en hanteringskostnad på 490kr med moms. Ny polisanmälan och tänkte även anmäla till Skatteverket att de inte lägger på moms på sina fakturor. Har kontaktat Elmarknadsmyndigheten som inte vill agera. Jag påstår att de är medskyldiga till bedrägeriet.
För att bli tvungen att betala deras brytavgift behöver Stockholms Elbolag gå till domstol. Det kostar dem 2800kr. Tror inte de chansar och går så långt men jag hoppas de gör det så de också får betala dyr rättegångskostnad!
För Er som sagt Ja till deras erbjudande så är ljudfil idag knappast bevismaterial idag då det är enkelt att manipulera både ljud och bild.

Kommentar skapad 2020-02-16 19:33
16 feb 2020 kl 19:33

Man behöver inte ange pris inklusive moms till företagare. Det är därav praxis att ange alla priser exklusive moms till företagare. Borde ju du veta som är företagare. Dina leverantörer anger priser exklusive moms gentemot dig. Borde inte vara svårt för dig att bestrida och få tillbaka din tidigare elleverantör om du går via rätt väg.

Kommentar skapad 2019-12-20 15:39 Svensk Handel
20 dec 2019 kl 15:39

Hej!
Om du känner att du har blivit lurad så rekommenderar vi att du bestrider fakturan och inte betalar.
Det kan vara bra att kontakta sitt tidigare elbolag för att få råd och ev. kunna återvända till dem.

Kommentar skapad 2019-12-20 06:06
20 dec 2019 kl 06:06

Hej!
Jag har mått väääldigt dåligt under de här veckorna pga av stockholmselbolag. Det här har verkligen sugit all energi från oss, vi är ett litet företag med 3 anställda. Jag blev uppringd av en säljare som lovade dra ner priset osv..
nu sitter jag med 2 avtal och blir hotad gång på gång att betala en brytkostnad på 25 tusen kronor. JAg mår väldigt dåligt och allt har verkligen fryst till i hjärnan. Jag har ingen arbetsmoral tack vare detta.
Snälla hur löser jag det här???
Nu har jag inte råd att köpa julklappar till min fru och mina barn då jag troligtvis kommer få betala en brytkostnad.
det här får inte hända, vi är ett litet familjeföretag som endast täcker kostnader för fakturor...

Kommentar skapad 2020-03-20 18:42
20 mar 2020 kl 18:42

Maila mig K3NTAG3NT@pappabrun.se så kan jag hjälpa er drabbade o bryta utan brytavgift. 100%
Har ett 40 tal ref kunder att ange.

Kommentar skapad 2019-12-18 18:35
18 dec 2019 kl 18:35

Hej,
Stockholms Elbolag ringde till oss, säljaren lätt påskina att han ringde till vårt företag som vår nuvarande elleverantör (Göteborgs energi) han sa att de har tagit över företagsdelen och att det enda som händer är att vi får billigare el och en faktura istället för två. Det kanske är riktigt men det är ren lögn att påstå att man samarbetar med Göteborgs energi.

Kommentar skapad 2019-12-05 14:58 Svensk Handel
05 dec 2019 kl 14:58

Hej!
Privatpersoner ska egentligen vända sig till Konsumentverkets sida Hallåkonsument men även ni kan använda er av Svensk Handels råd om hur fakturor som av kunden anses har tillkommit på bedrägligt vis bestrids:
Se https://www.svenskhandel.se/sakerhetscenter/varningslistan/hantera-bluffaktura/
Privatpersoner har också två veckors ångerrätt till skillnad från företag.

Kommentar skapad 2019-12-05 14:44
05 dec 2019 kl 14:44

Hej ! Har också blivit lurad så ta gärna kontakt med mej så jag vet hur jag ska gå tillväga , är helt förkrossad av detta bluff företag , hälsningar Lena Heimark

Kommentar skapad 2020-03-20 18:43
20 mar 2020 kl 18:43

Maila mig K3NTAG3NT@pappabrun.se så kan jag hjälpa er drabbade o bryta utan brytavgift. 100%
Har ett 40 tal ref kunder att ange.

Kommentar skapad 2019-11-27 14:17
27 nov 2019 kl 14:17

Vilket skitföretag.
Ringer in, säger att de kan sänka elkostnaderna, vilket i sig är bra, för mitt abonnemang med E.ON var väl inte det billigaste. Säljaren repeterar gång efter gång att det var noll månaders bindningstid... men inte ett ord om uppsägningstid. När inspelningen startade så pratade han så snabbt och otydligt att jag inte uppfattade förrän jag fick lyssna på uppspelningen i efterhand att han säger "noll månaders bindningstid och 24 månaders uppsägningstid.
Eftersom jag inte uppfattade uppsägningstiden i första läget... så är jag blåst. Fast med denna skitfirma i 24 månader.

Kommentar skapad 2020-02-17 16:47
17 feb 2020 kl 16:47

Hej!
Exakt samma situation har jag upplevt som du.Jag hörde inte att han har nämnt ingå i avtal med Stockholmselbolag och definitivt inte 24 månader uppsägningstid endast noll månader bindningstid.

Kommentar skapad 2020-02-16 19:40
16 feb 2020 kl 19:40

Du kunde ha bett honom om att tala mer sakta och mer tydligt för att du inte uppfattade vad han sa. För det är ju inget giltigt avtal om man även hör dig säga att du inte uppfattade något. Då är han skyldig att läsa om allt i avtalet återigen. Märkligt att du väljer att säga ja till ett avtal utan att veta avtalets innebörd för att du inte hört något. Det är inte du som blivit lurad, det är du som inte har varit uppmärksam. Du skriver förmodligen inte under avtal utan att läsa så varför är det svårt att be säljaren om att upprepa det han läser upp om du inte hör? Det är ju ditt avtal som han läser upp via telefon eftersom att du inte kan se det via telefon.

Kommentar skapad 2019-12-05 15:35 Svensk Handel
05 dec 2019 kl 15:35

Ett tips är att kontakta sitt tidigare elbolag för att be om att byta tillbaka. De kan ha råd kring detta bolag.

Kommentar skapad 2019-11-11 13:11
11 nov 2019 kl 13:11

Hej, upplever precis samma som tidigare kommentarer!
Stockholms Elbolag ringde till oss, säljaren lätt påskina att han ringde till vårt företag som vår nuvarande elleverantör (Göteborgs energi) när jag frågade varför han ringde från Stockholms el sa han att de har tagit över företagsdelen och att det enda som händer är att vi får billigare el och en faktura istället för två. Det kanske är riktigt men det är ren lögn att påstå att man samarbetar med Göteborgs energi, dessutom påstod han att han absolut inte var någon säljare. Jag tecknade aldrig något avtal, eftersom inspelningen misslyckades, men vill absolut varna andra för detta oseriösa oärliga sätt att kontakta företag och privatpersoner!