SUPPORTBOLAGET AB
Mer information: SUPPORTBOLAGET AB ringer upp och säger att de ringer från ett supportbolag åt Telia och att de har sett att det finns ett inaktivt simkort. Supportbolaget AB menar att de kan hjälpa till att avsluta och stänga simkortet.
Kunden får sedan en länk skickad till sin telefonen samtidigt som säljaren fortsätter att prata. Säljaren stressar på samtalet och talar sedan om vilka knappar man ska klicka på för att komma vidare till avslutet då säljaren inte vill att den drabbade ska läsa det finstilta
Kunden signerar det man tror är ett avslut av ett simkort, efter några dagar dyker det upp en faktura på ett Supportavtal på 699 kr/mån
Registreringsdatum | 2020-02-26 |
F-skatt | Ja, registrerad för F-skatt |
Moms | Ja |
Registrerat för arbetsgivaravgift | Ja |
Blev också lurad av detta företag och började då en mejlkonversation där vi bestred fakturan. Fick till slut detta svar från bolaget:
Hej,
Enligt skriftlig överenskommelse med er avseende X XAB den x/x 2020 kommer tidigare ingått skriftligt supportavtal, till en kostnad på 699.00 kr i månaden + moms, med en avtalstid på 36 månader att hävas när vi har fått godkännande av er på den här överenskommelse (läs nedan).
Detta innebär att ni inte går vidare via er eller annan part till en annan instans, exempel juridisk instans angående oss eller supportavtalet. Det innebär även att ni, eller via en annan part, inte får sprida text om oss offentligt på internet t.ex. via sociala medier eller annan publik kanal. Detta gäller från den X/X 2020.
Skulle ni bryta mot den här överenskommelsen kommer vi att slutfakturera er total beloppet enligt det påskrivna avtalet på 25 164 kr exkl. moms.
Vad du än gör skriv inte på något, då är du lurad en gång till.
Jag har även åkt dit på detta!
Precis som ni beskriver.
Har också blivit drabbad av exakt samma tillvägagångssätt.
Finns det möjlighet att häva avtalet, och/eller anmäla, och strunta i betalning, trots att man skrivit under?
Kontaktade dem på telefon, men fick bara till svar "ni har ju skrivit under avtalet, priserna står ju där".
Fick dock förslag på alternativen att "bara" binda upp oss två år, eller att häva avtalet till halva totalkostnaden, 12582:- + moms
Hej!
På vår sida: https://www.svenskhandel.se/hantera-bluffaktura/ kan du läsa mer om hur du bestrider en felaktig faktura.
Vänligen
Svensk Handel Varningslistan
Hej! Blev idag lurad av detta företag. Tillvägagångssättet var identiskt som ni skriver ovan. Avtalet jag lurades att skriva på via scrive.com är på 3 år, totalt 25.164kr. De nämnde inget alls om det faktiska innehållet eller summor.
Fattar inte hur jag var så dum att jag gick på detta men det var väl planerat och väl genomfört.
Självklart kommer jag inte betala detta utan kommer följa riktlinjerna hur man hanterar sådana blufffakturor.