Inför Black Friday och Black Week – och till och med Black Month?

Vad bör handlare tänka på inför den allt längre reaperioden Black Friday? Det finns mycket att ha i åtanke – Nets och Svensk Handel ger här relevant information och tips.

Handelsfenomenet Black Friday har funnits i Sverige i ett antal år och har de senaste åren blivit allt viktigare för handlare. Det har varit rekord på rekord i försäljning, framförallt på nätet men även fysisk handel har visat bra resultat. För många konsumenter inleds julhandeln denna tid och man passar på att göra kap.  

Nets analyserar svenskarnas handel under reaperioden genom transaktionsdata från svenska webbutiker och kortomsättningen från fysiska butiker, samt genom att fråga både konsumenter och handlare vad de anser och ämnar att göra. Denna data bekräftar att det skett en förändring i trenderna.  

Ännu ett rekord ifjol – men endast för Black Week

Ifjol blev det för första gången inget säljrekord på själva Black Friday, men däremot för hela Black Week – både på nätet och i fysiska butiker. Totalt sett 1,4 procent på nätet och hela 7,8 procent i fysiska butiker. Fjolåret var dock ett annorlunda år på grund av pandemin, och alla siffror för de senaste åren har en viss pandemieffekt.   

Det är dock mycket tydligt att rean utvecklats till en allt längre period – det är numera Black Week som gäller. Vissa aktörer hade även Black Week i tre-fyra veckor och en del valde att döpa det till Black Month. 

Så hur ska man som handlare tänka utifrån dessa insikter och inför årets reaperiod? Det handlar såklart först och främst om affärsmässigt strategiska beslut: om man överhuvudtaget ska medverka, i så fall hur länge dvs när man ska starta och sluta, vilka rabatter man ska ha och hur mycket man ska satsa på marknadsföring och annat. De flesta handlare började planera redan före sommaren, men nog går det ännu att smida planer, såvida man inte behöver trycka fysiska skyltar för tio eller hundratals butiker.  

Många handlare – såväl fysiska som på nätet – kommer säkerligen att satsa i år på alla sätt. Frågan är om man ska haka på och satsa mer än dem eller helt enkelt skippa det. Det finns nämligen också lite av en anti-trend de senaste åren, då en hel del handlare inte anser att det är värt, och då många konsumenter har en negativ syn på grund av överkonsumtion och miljöpåverkan.    

Så tyckte konsumenterna och handlarna inför fjolårets reaperiod

I Nets årliga undersökning så var allt fler konsumenter mer negativa ifjol – 33 jämfört med 28 procent. Men, den höga och hittills ökande konsumtionen talar också för sig själv. Ett bra erbjudande är svårt att motstå och varför ska man inte passa på att göra kap under denna tid när man ändå ska handla julklappar till familj och vänner. I dagens svårare ekonomiska tider blir detta sannolikt ännu viktigare för konsumenterna.  

I Nets undersökning bland drygt 200 svenska handlare planerade dock ännu fler att delta ifjol: 36 jämfört med 31 procent. Bland annat eftersom man lärt sig skapa framgångsrika kampanjer och kände sig tvingade eftersom konkurrenterna deltar.   

Även om det numera är Black Week som i stort gäller, kan det möjligen i framtiden bli så att själva Black Friday gör en comeback – att man endast fokuserar på denna dag med rejäla rabatter precis som förut och därmed vinna i konkurrensen. Men då måste konsumenterna veta om att man ska vänta tills just denna dag, och om inte så har man sannolikt redan gjort all sin shopping. Något riskabelt.  

En längre säljperiod ökar däremot exponeringen mot kunderna, vilket är bra för varumärket och försäljningen på sikt. Det blir också mindre toppar att hantera för handlarna, både vad gäller marknadsföring, försäljning, logistik och personal – dels för det systemmässiga och på plats i butikerna. För konsumenterna blir det också mindre stress och press att panikköpa, trängas i butiker eller uppleva sega system på nätet.  

Det är mycket att ha i åtanke och det finns inga enhetliga svar. Men däremot en del att reflektera över, både inför och under reaperioden: 

  • Bestämma att delta eller inte – och i så fall hur länge. En längre period är det som gäller numera men mindre marginaler en längre tid kan skada affärerna. Det krävs också mer planering och resurser, och det är heller inte säkert om ökad försäljning och potentiella nya kunder kompenserar för detta.  
  • Rabatthelg får såklart inte bli lika med förlusthelg. Att sälja vissa lockvaror med förlust kan vara en bra idé vid merförsäljning av varor med full marginal. Konsumenterna förväntar sig dock en rejäl rabatt, men man måste räkna ordentligt på hur det kommer slå. Exempelvis kan en rabatt på 40 procent innebära att man behöver sälja för 218 procent mer för att tjäna lika mycket.  
  • Kundernas syn – kommer man uppskatta rabatterna mer än att känna att varumärket bidrar till överkonsumtion och miljöpåverkan? En viktig fråga där vi inte har några svar.  
  • Planera för minst Black Week – men underskatta inte själva Black Friday. Även om själva dagen tappar en del i betydelse är den fortfarande ohotad etta sett till antalet transaktioner. Och som sagt, utvattning av dagen med längre perioder kan innebära att själva BF blir viktigare igen och att man kan göra något extra som sticker ut just då. Exempelvis så som vissa webbutiker gjort med live-handel, där produkter presenteras under en livestream på sociala medier och kan köpas via kommentarsfältet. Alternativt för fysiska butiker, att locka konsumenterna med annat så som underhållning och happenings. Man måste komma ihåg att efter restriktionerna så vill människor vara ute i livet och göra kul saker och shoppa.  
  • Schemalägg och planera aktiviteterna noga. Oavsett om det är e-handel eller fysisk butik måste konsumenternas presumtiva handelsmönster förutspås och tas med i beräkningen för marknadsföring och sälj. Till exempel innebar fjolårets ”starthelg” intensiv handel, och sedan en lugnare säljperiod under veckan då många konsumenter troligtvis fyndade under den första helgen och sedan väntade på nya kampanjer.  
  • Säkerheten är viktig – fysiska handlare måste ha extra bra koll säkerheten, dels betalterminalerna som är en värdehandling, och om man har megarea på själva dagen bör det finnas säkerhet i butikerna. Webbutiker måste vara särskilt uppmärksamma på potentiella bedrägerier då det stora antalet transaktioner kan göra det svårt.   
  • Extra god koordinering av alla avdelningar på företaget. Det finns flera tydliga risker om koordineringen brustit. Personalbrist och brist på varor, leveranser som blir försenade eftersom lagret inte tagit in extra personal och så vidare. 
  • Säkerställ det operativa. Så som enligt ovan, och systemen för framförallt e-handeln kan komma under press – och fungerar det inte går man någon annanstans. Samma sak med fysiska butiker – är det för långa köer går man någon annanstans.  

Nets är en förmånspartner till Svensk Handel och erbjuder medlemmar ett av marknadens bästa kortavtal, rabatter på betalterminaler och smidiga betallösningar. Läs mer här. 

Publicerad: 2022.10.12 Senast uppdaterad: 2022.10.12 Kategorier: Medlem, Medlemsaktuellt