butiksmiljö

Läget i handeln

Den årliga branchrapporten ”Läget i handeln” kartlägger handelns ekonomiska utveckling och analyserar de viktigaste trenderna som driver handelns utveckling.
rapportframsida

Årets branschrapport från Svensk Handel

Ta del av hur handelns delbranscher har utvecklats de senaste året och vad som väntar framöver. Rapporten innehåller också prognoser över hur detaljhandeln väntas se ut om 10 år. Dessutom finns intervjuer med e-handlarna som öppnat fysiska butiker. Vilka är fördelarna de ser?
Ladda ner rapporten här

Några siffror från rapporten

 

 

av detaljhandelns försäljning kan ske i e-handeln om 10 år, enligt Svensk Handels prognos

lågprisinköp gjordes i snitt per konsument under 2024

av svenskarna mellan 20-69 år handlar från Temu eller Shein en genomsnittlig månad

steg försäljningen av skönhet- och hälsoprodukter med under 2024 mätt i fasta priser

av detaljhandelns totala försäljning skedde på nätet under 2024

var e-handelstillväxten för möbler och heminredning under 2024

En kvinna med långt blont hår står framför ett fönster.
Sweef: Showroomet som stärker kundens beslut
När Sweef säljer soffor och fåtöljer online är showroomet allt annat än gammaldags. Tvärtom – det är en nyckel till tryggare köp, färre returer och värdefull kundinsikt. I Sweefs värld är det fysiska mötet en förlängning av e-handeln, inte ett alternativ till den.
En man som tittar på sig själv i spegeln.
LYKO: Från digital pionjär till flaggskeppsbutiker med upplevelsen i fokus
Från frisörsalong i Dalarna till nordisk skönhetsjätte – Lyko har gått från digital pionjär till upplevelsebaserad retail. Med flaggskeppsbutiker på paradgator i Oslo, Helsingfors och Stockholm bygger de varumärke genom möten, inte bara genom klick.
En man med armarna i kors står framför ett fönster.
IKEA: Nya butikslösningar för en digital och urban kund
Från stora boxar utanför städerna till citybutiker med rådgivning och upplevelser – både IKEA och Rusta anpassar sig till en ny generation kunder. När handeln blir alltmer digital söker de fysiska möten på nya platser, med fokus på tillgänglighet, inspiration och lönsamhet.
Ett svartvitt foto av en man med händerna ihop.
CDLP: Retail var aldrig planen, nu planeras fem nya butiker
CDLP föddes digitalt och ville förändra herrmodet – inte öppna butiker. Men verkligheten blev en annan. När lyx ska kännas, inte bara synas, visar sig retail vara starkare än någonsin. Nu planerar varumärket fem nya butiker i Europa och USA.
Läget i handeln
Sweef: Showroomet som stärker kundens beslut
Läget i handeln
LYKO: Från digital pionjär till flaggskeppsbutiker med upplevelsen i fokus
Läget i handeln
IKEA: Nya butikslösningar för en digital och urban kund
Läget i handeln
CDLP: Retail var aldrig planen, nu planeras fem nya butiker

Handelslandet Sverige – en motor i svensk ekonomi

 

av alla sysselsatta arbetar inom handeln

av BNP

av skatteintäkterna

20
nov.
Livesändning: Så kommer handelns delbranscher se ut om 10 år
Hur har lågkonjunkturen slagit mot handelns olika delbranscher? Hur kommer digitalisering och nya köpmönster påverka handelns utveckling de kommande 10 åren? Svensk Handel bjuder på några viktiga insikter från årets branschrapport Läget i Handeln 2025.
Skönhetsprodukter
Skönhet och hälsa lågkonjunkturens vinnare
Även om hushållens ekonomi är pressad finns det ljuspunkter. En av de branscher som klarat sig bäst genom lågkonjunkturen är skönhets- och hälsobranschen. Det visar Svensk Handels rapport Läget i handeln.
kvinna i möbelbutik
Möbelhandeln växer i takt med bostadsmarknaden
Handeln med möbler och heminredning taktar på många sätt med bostadsmarknaden som nu sakta har börjat röra på sig. Prognosen i Svensk Handels rapport Läget i handeln spår att möbel- och heminredningshandeln växer med i genomsnitt 3,7 procent per år fram till 2035.
Läget i handeln
Livesändning: Så kommer handelns delbranscher se ut om 10 år
Läget i handeln
Skönhet och hälsa lågkonjunkturens vinnare
Läget i handeln
Möbelhandeln växer i takt med bostadsmarknaden