Stads- och platsutveckling
Våra städer möter krav på omställning. Ett led i det är att utvecklingen av långsiktigt hållbara stadsmiljöer sätts i fokus både nationellt, regionalt och inte minst lokalt. Handeln har under en längre tid tagits för given, men i planeringen för den hållbara staden måste nu handelns frågor få en naturlig och betydande plats i så väl diskussioner som beslut.
Vårt näringspolitiska program stärker handelns konkurrenskraft
I Svensk Handels Näringspolitiska program föreslås en mängd reformer för att stärka företag och värna jobben inom handeln.
Så blomstrar handeln
Läs om hur vi får handeln att blomstraBesöksnäring och shoppingturism
Läs rapporter och statistik om besöksnäring och shoppingturismRapporter
Handelns betydelse för samhällsekonomin
Läs ocksåVisste du att handeln i Sverige är en av näringslivets största arbetsgivare, som varje år står för 317 miljarder i skatteintäkter?
Rapport Handeln - stadens motor
Läs ocksåSvensk Handel ger i den nya rapporten ”Handeln – stadens motor” konkreta förslag på åtgärder som våra kommuner behöver ta hänsyn till.
Planeringsmetod för levande gatuplan
Läs ocksåTillsammans med Nacka kommun och NIRAS i Sverige har Svensk Handel tagit fram en modell för planering av levande gatuplan.
Regional statistik
Läs ocksåStatistik som belyser handelns betydelse för ekonomin ur ett nationellt, regionalt och kommunalt perspektiv.
Nyheter
Miljözon slår mot företagen i city
DebattartikelSvensk Handel ifrågasätter det snabba införandet av miljözon 3 i centrala Stockholm, utan rimlig tid för förberedelse och omställning.
Nu presenterar vi nya siffror i Hyresdatabasen
NyhetI dag presenteras resultaten från Svensk Handels Hyresdatabas för de deltagande medlemmarna.
Miljözonen feltänkt
NyhetSvensk Handel har lämnat ett kritiskt remissvar angående införandet av miljözon klass 3 i Stockholm.
Julen är viktig för handeln – här köper vi årets klappar
NyhetHög inflation och kärvare ekonomi stoppar oss inte från att fira jul med nära och kära, klappar kommer att finnas under granen även i år.
Aktuellt
Så lockar du turisterna till din butik i sommar
NyhetÅr 2021 omsatte turismen i Sverige 76 miljarder kronor enbart i handeln, nästan var tionde krona av detaljhandelns totala omsättning. I år,
Besöksnäring och shoppingturism
Läs ocksåUnder de senaste åren har handeln tydligt sett hur viktig kundgruppen turister är då nästan en tredjedel av turismomsättningen spenderas i h
Shoppingturism
Läs ocksåTuristernas betydelse för handeln växer. Här finns statistik över handelns betydelse för svensk besöksnäring.
För en levande handel krävs att kommun, fastighetsägare och handel krokar arm.
Elisabet Elmsäter Vegsö, näringspolitisk expert på Svensk Handel
Stads- och plats
Ett medlemskap gör skillnad
Bli medlemSom medlem i Svensk Handel får du bland annat fri arbetsrättslig rådgivning och en rad andra förmåner.