Vinnande strategier från Black Friday och Black Week - Tre insikter som handlare bör tänka på inför nästa år

Försäljningen under Black Friday i Sverige fördelas numera även under Black Week och närliggande dagar. Denna trend gör att det blir viktigt för handlare att anpassa sin strategi därefter. Transaktionsdata och marknadsinsikter från Nets pekar på tre specifika rekommendationer.

Black Friday har nått sin kulmen i Sverige, efter ett decennium av konsekvent tillväxt. Istället ökar handeln under dagarna och veckorna som leder fram till Black Friday, vilket lett till ökad försäljning under Black Week som helhet de två senaste åren.

Den förlängda reaperioden ökar trycket på handlare att planera sina marknadsföringskampanjer och schemalägga sina erbjudanden till då kunderna mest sannolikt gör sina köp. Här ger Nets data värdefulla insikter.

”Ett avgörande element i en framgångsrik strategi är att veta när man ska börja, när man ska bromsa lite och när man ska köra för full gas”, säger Patrick Höijer, Sverigechef och Chief Commercial Officer för storkundsverksamheten på Nets. Han förklarar närmare:

I år skedde de största ökningarna av antalet transaktioner på nätet redan under helgen innan Black Week. Sedan lugnade aktiviteten sig lite under veckan för att öka igen precis innan själva Black Friday.

Patrick Höijer, Sverigechef och Chief Commercial Officer för storkundsverksamheten på Nets

Baserat på transaktionsdata från e-handeln, kortomsättning i fysiska butiker och marknadsinsikter från Nets, har vi tagit fram tre insikter som handlare bör överväga för att hålla sig i framkant under nästa och kommande år.

1. Bestäm dig för om du vill delta och hur länge

Det kan vara svårt att göra vinst om ni säljer med låga marginaler under en längre tid. Men å andra sidan finns det uppenbarligen många kunder som vill spendera pengar under Black Week. Det är därför varje enskild handlare behöver avgöra hur länge de vill delta. Det är avgörande att hitta den perfekta balansen.

”Minskat fokus på själva Black Friday till fördel för Black Week och dagarna i närheten verkar slå an väl hos både handlare och kunder. Vår undersökning bland över 200 handlare indikerar också att fler handlare deltog i år”, berättar Patrick Höijer.

2. Var kreativ under Black Friday

Även om den faktiska Black Friday-dagen minskar i betydelse, så är det fortfarande den oomstridda rekorddagen under Black Week i fråga om antalet transaktioner, framförallt på nätet. Men då fler handlare sprider ut sin reaperiod, kommer sannolikt konkurrensen under själva Black Friday att bli mindre intensiv. Den här utvecklingen kan ses som en möjlighet till kreativitet.

En intressant taktik kan vara live-shopping. Ett nytt fenomen där produkter presenteras under en livestream på sociala medier och kan köpas via t.ex. kommentarssektionen.

”Även om sociala medier länge varit en gynnsam kanal för att sticka ut i mängden, så ser vi nu också hur sociala medier ändrar form från att i huvudsak vara marknadsföringskanaler till att bli en hybrid mellan marknadsföring och försäljning”, förklarar Patrick Höijer.

3. Planera dina aktiviteter noga

Årets Black Week slog rekord, trots att 2020 var ett synnerligen bra år för e-handeln på grund av pandemin och nedstängningarna. Så hur kan ni som handlare ta del av dessa intäktsmöjligheter?

”Många kampanjer började tidigare i år med stor framgång. Kunder agerade på erbjudanden på nätet redan under helgen före Black Week. Under själva Black Friday var den bästa tiden de tidiga morgontimmarna mellan kl. 6 och kl. 9”, säger Patrick Höijer.

Vad är den bästa strategin inför Black-säsongen 2022?

I en utökad version av den här artikeln hittar du som handlare ytterligare insikter och rekommendationer om hur du kan förhålla dig till Black Friday-säsongen 2022.

I den utökade artikeln hittar du:

  • Detaljerade insikter om hur enskilda produktkategorier presterar
  • Expertanalyser av vilken inverkan covid-19 haft på kundernas beteende
  • En ytterligare sammanställning av när shoppingaktiviteterna var som störst så att ni kan planera er marknadsföringskampanj därefter

Läs hela artikeln hos Nets: "Tre insikter som handlare bör tänka på inför nästa år".

Publicerad: 2021.12.14 Senast uppdaterad: 2021.12.14 Kategori: Medlemsaktuellt