Hoppa till innehåll

Piratkopieringens baksidor är många. Här får du råd och tips på hur du kan skydda dig som handlare. Det finns ett antal kriterier som du alltid bör ha med dig vid egna inköp.

Som handlare har du både skyldigheter och ansvar vid misstanke om piratkopierade varor. Det finns ett antal utgångspunkter som du alltid bör ha med dig vid egna inköp: 

  • Se upp för låga priser

  • Undersök ursprunget

  • Inför kontroller och dokumentera

  • Ansvar vid piratkopiering

Om du handlar piratkopierade varor medverkar du till fortsatt arbete och produktion till osunda villkor. Det kan ge konsekvenser för både de människor som verkar i produktionskedjan, för dig själv som handlare samt för de konsumenter som handlar dina produkter. 

Se upp för låga priser

Ifrågasätt alltid om en prisnivå är rimlig. Var extra uppmärksam då du gör affärer med regioner där piratkopiering är vanligt förekommande.

Undersök ursprunget

Undersök ursprunget så långt du kan. Vid inköp från tredjepartsländer eller nätbutiker är det viktigt att noggrant tänka igenom alla beslut. Det är svårt många gånger att spåra varors ursprung och intyga äktheten.

Inför kontroller och dokumentera

Det är viktigt att ha kontroll och göra undersökningar när företag tar in nya produkter i sortimentet, kontrollera att produkterna uppfyller EU:s krav, även om det kan vara  svårt för mindre företag att ha resurserna för detta. Se till att alla led i affären och alla transaktioner är dokumenterade, såsom datum, produkt, plats, pris och vem som marknadsför varan.

Du har ett ansvar mot dina kunder

E-handel och teknisk utveckling, 3D-kopiering som möjliggör radikalt sänkta produktionskostnader, har spätt på utvecklingen där förfalskade och piratkopierade varor blir mer frekventa. Illegalt tillverkade komponenter försvårar för konsumenter att utkräva ansvar när slutprodukten fallerar.

Som handlare har du ett ansvar om en kund köper något av dig som är piratkopierat. Om kunden har köpt och betalat för en originalvara men fått en otillåten kopia är det fråga om ett fel enligt konsumentköplagen. Kunden har då rätt att kräva att få den äkta varan, eller om det inte är möjligt, häva köpet och få sina pengar tillbaka.

Om du vägrar detta så kan tvisten överlämnas till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för prövning.

Kontakta myndigheterna vid misstanke om piratkopiering

Du har också ett ansvar att kontakta myndigheter vid varje misstanke om piratkopior.

Om ett intrång sker där någon kopierat företagets produkt ska en polisanmälan göras.

Läs mer om piratkopiering

Tullverket: Immaterialrätt, piratkopior och varumärkesintrång

PRV: Om piratkopior

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

Läs mer om hur vi behandlar dina personuppgifter i vår personuppgiftspolicy.