VRE

B@N Your Business@Net GmbH

Adress: Winterhuder Weg 29, DE-22085 Hamburg
Postadress: Local Court Hamburg HRB 157515
Telefon: +49 40 22 85 87 44

FAKTURA

BLANKETT

Känner du dig vilseledd av det här företaget? 
Läs mer om hur du hanterar en bluffaktura här. 

Mer information om VRE

Företaget skickar ut en blankett om att uppdatera GDPR i ett Patentregistrering i Europa, men i själva verket är det ett erbjudande man fyller i med en kostnad av 711 Euro.

Registreringsdatum INGA UPPGIFTER
F-Skatt INGA UPPGIFTER
Moms INGA UPPGIFTER
VATnr INGA UPPGIFTER
Publicerad: 2019.08.14 Senast uppdaterad: 2019.08.14 12

Skriv en kommentar

Kommentarer (12)

Kommentar skapad 2019-12-11 15:47 Svensk Handel
11 dec 2019 kl 15:47

Från Svensk Handels hemsida:
"När du får en påminnelse på den tidigare bestridna fakturan rekommenderar vi att du även bestrider den på samma sätt som när du hanterar en bluffaktura.
Formulera dig enligt förslaget och mejla till den som skickat ut påminnelsen.
Ibland skickas påminnelser för påstådda avtal längre tillbaka i tiden. Om du inte känner igen företaget så ber du om underlaget för kravet."
https://www.svenskhandel.se/sakerhetscenter/varningslistan/paminnelse/

Kommentar skapad 2019-12-03 12:23
03 dec 2019 kl 12:23

Tack för det goda rådet. Jag har bestridit "Final reminder" till samma email-adress där jag tidigare haft kontakt med bluff-företaget. Jag har sedan dess inte hört något från dem.

Kommentar skapad 2019-12-02 11:32 Svensk Handel
02 dec 2019 kl 11:32

Ja, man bör ALLTID bestrida varje inkommande faktura, påminnelse och inkassofaktura om man anser att de är felaktiga. Det är viktigt att kunna visa NÄR man har bestridit, varför epost är särskilt bra. Inkassoföretagen har nämligen förbundit sig att inte gå vidare med ärenden som bestridits innan de inkommit till dem.

Kommentar skapad 2019-12-11 15:39
11 dec 2019 kl 15:39

Hej, har exakt samma erfarenhet som föregående. Självklart bestred jag första fakturan och polisanmälde efter en första kontakt med Svensk Handel som var mycket lugnande. Man blir först väldigt orolig av sånt här.
När sen dessa "automatiska" copy-paste-genererade reminders kom slängde jag dom helt enkelt. Det är väl först om det blir ett Inkassoärende aom man måste bestrida på nytt? Och nästa steg vid stämning... Skulle det komma dit måste man först få en förklaring vad VRE är, med logga på första formuläret-utskicket, för organisation och varför det inte är samma logotyp när fakturan kommer? Redan där är det ju en form av bluff. Vad jag har förstått genom Svensk Handel har denna tyska firma skickat ut massor av samma typ av bluffaktura. Antagligen chansar dom väl på att några blir skrämda och betalar, men sen blir det väl kostnader för dom att anlita en svensk inkassofirma och då kanske inte tricket är lika lönsamt längre?

Kommentar skapad 2019-11-18 12:14
18 nov 2019 kl 12:14

Mitt företag har drabbats av denna bluff och tyvärr missade jag som ägare att se det finstilta. Introduktionsbrevet var minst sagt vilseledande. Jag har bestridit originalfaktura och polisanmält. Nu har jag fått en "Final reminder" som bluff-boalget kräver ska vara betald före 29/11. Denna kommer jag INTE att betala. Rekommendationen jag läser här på "Svensk Handel" är att även påminnelse bör bestridas. Men behöver man verkligen göra det? Original-fakturan är ju redan bestriden med motivation.

Kommentar skapad 2019-11-15 13:09
15 nov 2019 kl 13:09

Kära du har en polisanmälan? Mitt företag påverkas också av detta bedrägeri. Vad tror du, vad blir konsekvenserna? Tack för ditt svar.

Kommentar skapad 2019-12-03 10:10 Svensk Handel
03 dec 2019 kl 10:10

Det är ovanligt att utländska företag av detta slag vänder sig till svensk domstol.

Kommentar skapad 2019-11-14 15:26
14 nov 2019 kl 15:26

Även mitt företag har drabbats av detta. Nu har det gått en tid sen jag fick deras första faktura (2019-10-03). Vi har valt att inte betala. Idag kom en "Final Reminder" och jag har nu valt att göra en polisanmälan. Hur har det gått för er andra med detta företag?

Kommentar skapad 2019-11-05 13:20
05 nov 2019 kl 13:20

Har också drabbats av deras bluffutskick och bestridit fakturan. Tyvärr har man inte alltid tid att läsa det finstilta mellan raderna. Har fått råd av Företagarnas jurister att strunta i deras påminnelser. Sannolikheten att de fullföljer med rättegång tror de är liten. Deras utskick är vilseledande och borde i sin tur kunna anmälas.

Kommentar skapad 2019-11-05 10:56
05 nov 2019 kl 10:56

Tycker inte man skall betala bluffakturor, Har man bestridit en gång är det bara att vänta och se vad som händer och strunta i deras inkassobrev. Naturligtvis kan man inte offra pengar på en rättegång i Hamburg tvivlar på att bluffarma fullföljer. Någon som har ett bättre förslag!

Kommentar skapad 2019-10-22 16:31
22 okt 2019 kl 16:31

Be careful, it is a scam:

http://www.ll-ip.com/aktuelles/your-business-at-net-gmbh

Kommentar skapad 2019-10-22 09:02
22 okt 2019 kl 09:02

Vi är ett litet företag från Serbien och som vi var i fel och fylla i detta formulär. Vet någon av kaffe är konsekvenserna om du inte betalar fakturan?

Kommentar skapad 2019-10-10 11:01
10 okt 2019 kl 11:01

Även jag fyllde i uppgifterna vilseledd att det var ett EU-register som behövde kompletteras. Eftersom det blir en del pengar på 3 år så kanske fler drabbade kunde svara dem gemensamt? Väldigt fult tilltag...

Kommentar skapad 2019-09-27 19:31
27 sep 2019 kl 19:31

Har I all hast fyllt I denna VAT blanket I tron om att det var en registrering man var tvungen att göra för handel med utlandet när det gäller VAT/moms
Observerade inte at det i liten text står att man skriver på för ett abbonemang på 3 år med en kostand på 711 Euro /år
Har bestridet fakturan via mail, fått svar att jag måste betala trots att bestridet fakturan.
Deras hänvisning är att min ångerrätt gått ut.
Det var ju därför de väntade med fakturan efter påskriften jag gjorde i tron om att det var kostandsfritt och avsåg VAT register för hantering av varor inom EU.
Vad skall man göra nu?

Kommentar skapad 2019-10-23 13:36
23 okt 2019 kl 13:36

Finns det någon information som de fortfarande fungerar, eftersom vår non stop skicka påminnelser betalnings. Vi har inte för avsikt att betala.

Kommentar skapad 2019-09-30 11:49
30 sep 2019 kl 11:49

Samma här, fick idag mejl med precis samma svar ang ångerrätt.
Har också bestridit fakturan.
Är intresserad av tips hur man förhåller sig till deras kommande "hot"