Hoppa till innehåll

Hållbar E-handels arbetsgrupp e-com ready startades i syfte att anpassa e-handelns förpackningar till en e-handelslogik. De flesta varukedjor har hittills varit anpassade utifrån butikshandel. Med e-com ready sätts e-handelns förutsättningar först och logistik och förpackningar anpassas till en modern logik och logistik.

Två av landets största e-handlare, Apotea och Blomsterlandet, har inom ramen för projektet genomfört förändringar kring produktens transportförpackningar för att bättre anpassa dem för inleverans till sina e-handelslager. Resultatet är billigare leveranser, effektivare arbetsmetoder, bättre arbetsmiljö och ett minskat klimatavtryck. Med e-handelsanpassade leveranser kan e-handeln spara stora summor och samtidigt sänka sin klimatpåverkan. För Apotea, ett av pilotföretagen, uppgick kostnadsbesparingen till 97 procent och samtidigt minskade klimatavtrycket med 77 procent.

Ordförande för arbetsgruppen är Erika Svensson, hållbarhetschef på Apotea.

______________________

E-com ready footprint

Använd verktyget e-com ready footprint för att experimentera och mäta resultatet av ecom ready för ditt företag.

______________________

Kontakt

per-ljungberg.jpg

Per Ljungberg

Chief Innovation Officer

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.