Hoppa till innehåll

Generellt

Vi behandlar i huvudsak ditt namn, din e-postadress, ditt telefonnummer och din befattning. Ibland kan ytterligare information behandlas, till exempel om du är riksdagsledamot eller lokalpolitiker, men bara om du själv har offentliggjort informationen. Vissa personuppgifter kan vara obligatoriska att tillhandahålla, till exempel för att vi ska kunna tillhandahålla en tjänst eller fullgöra en annan begäran från dig. Detta kommer då att anges eller framgå i samband med att uppgifterna samlas in. Mer information om hur Svensk Handel behandlar dina personuppgifter framgår av tabellerna nedan. 

1. ADMINISTRATION AV MEDLEMSKAP 
I samband med ert medlemskap kommer vi att behandla personuppgifter för att kunna administrera medlemskapet och för att vi ska kunna kommunicera med er angående, t.ex. inträde och utträde. Vi kan därför behöva behandla personuppgifter om dig som kontaktperson hos våra medlemsföretag.

Behandlingar som utförs för ändamålet

  • Administration av inträde, överlåtelse, utträde av medlemskap i Svensk Handel

  • Fakturering av medlemsavgift

  • Registrering av medlemmar så att de kan få tillgång till Svensk Handels medlemsportal

  • Skapande av användarkonto

  • Utskick av kallelser till Svensk Handels stämma

  • Utbetalning av konfliktersättningar.

Kategorier av personuppgifter

  • Namn

  • Kontaktuppgifter

  • Befattning och företag

  • Organisationsnummer (personuppgift om enskild firma)

  • Allergier

Laglig grund

Vårt och våra medlemsföretags berättigade intresse av att kunna administrera medlemskap och medlemsförmåner enligt det avtal som träffats mellan Svensk Handel och medlemsföretaget i samband med inträdet i Svensk Handel.

Lagringstid

Senast 3 år efter att ditt företag träder ur Svensk Handel.


2. GE MEDLEMSSERVICE

Servicen till våra medlemmar är en viktig del i vårt arbete och vi arbetar alltid för att hantera ett medlemsärende så skyndsamt som möjligt. I samband med detta kan vi behandla personuppgifter.

Behandlingar som utförs för ändamålet

  • Administration av medlemsärende, t.ex. registrering av ärendet, hantering av förfrågan och uppföljning av ärendet

  • Utvärdering av enskilda ärenden eller vår medlemsservice i stort, t.ex. genom utskick av enkäter.

  • Förmedling av information (t ex kontaktuppgifter) mellan medlemsföretag som önskar samarbeta kring bemanning vid tillfälliga och förändrade arbetsmarknadsförhållanden.

Kategorier av personuppgifter

  • Namn

  • Kontaktuppgifter

  • Befattning och företag

  • Organisationsnummer (personuppgift om enskild firma)

  • Ärenderelaterad korrespondens

Laglig grund

Vårt och medlemsföretagets berättigade intresse av att kunna ge en bra och effektiv service till medlemmar i enskilda medlemsärenden och andra ärenden som rör våra medlemmar.

Lagringstid

Senast 3 år efter att ditt företag träder ur Svensk Handel.


3. MARKNADSFÖRING

Det är mycket som händer inom Svensk Handel och vi jobbar ständigt för att underlätta för dig som medlem genom att ge dig bra förmåner, information om de senaste nyheterna och annan kommunikation som vi tror kan vara intressant för dig. Som utsedd kontaktperson på ditt företag får du automatiskt vår kommunikation, men vi kan också registrera dig om du har uttryckt intresse för vår verksamhet, t.ex. anmält dig till vårt nyhetsbrev, deltagit på något av våra event eller seminarier eller annars varit i kontakt med oss. Vi utför också statistiska analyser kopplat till vår marknadsföring för att vi ska bli ännu bättre i vår kommunikation med våra medlemmar. För att kunna skicka marknadsföring till dig behöver vi behandla dina personuppgifter.

Kom ihåg att du alltid har rätt att invända mot vår marknadsföring. Det kan du göra direkt i våra utskick genom vår avregistreringslänk eller genom att kontakta oss (du hittar våra kontaktuppgifter längst upp i policyn).

Behandlingar som utförs för ändamålet

  • Utskick av direktmarknadsföring (t.ex. nyhetsbrev eller utskick av medlemsförmåner och andra erbjudanden) via post, e-post, sms eller i andra digitala kanaler.

  • Utskick av direktmarknadsföring från våra samarbetspartners via post, e-post, sms eller i andra digitala kanaler.

  • Framtagande av analyser och statistik över våra användares och besökares användning och interaktion med oss, t.ex. statistik över besöksflöden på vår webbplats eller respons på våra marknadsföringsutskick.

Kategorier av personuppgifter

  • Namn

  • Kontaktuppgifter

  • Organisationsnummer (personuppgift om enskild firma)

Mottagare av personuppgifter

Vi kan lämna ut organisationsnummer eller kontaktuppgifter till våra samarbetspartners för att du som medlem ska få ta del av förmånliga erbjudanden relevanta för er verksamhet, t.ex. bättre kortavtal eller lägre priser på betallösningar eller försäkringar.

Laglig grund

Vårt och våra samarbetspartners berättigade intresse av att kunna marknadsföra Svensk Handel och våra tjänster och våra medlemsföretags berättigade intresse av att kunna få bra medlemsförmåner och relevant kommunikation.

Lagringstid

Det som inträffar först av (1) att du invänder mot vår marknadsföring alternativt (2) 1 år efter att ditt företag träder ur Svensk Handel.


4. EVENT, NÄTVERK OCH UTBILDNING

Ibland arrangerar vi event och nätverksträffar för att informera om vårt arbete, nyheter, rapporter och annan liknande information. Olika avdelningar inom Svensk Handel arrangerar också kurser, seminarier och webbinarier inom bl.a. arbetsrätt för medlemsföretag och andra relevanta intressenter. Deltagare kan frivilligt anmäla sig till våra event, nätverksträffar och utbildningar som vi anordnar. I samband med detta behöver vi behandla dina personuppgifter för att kunna administrera och genomföra eventet, nätverksträffen eller utbildningen.

Behandlingar som utförs för ändamålet

  • Registrering och administration av deltagande på eventet, nätverksträffen eller utbildningen

  • Kommunikation med deltagare innan och under eventet, nätverksträffen eller seminariet gällande frågor som rör detta

  • Publicering av film och/eller bilder från genomfört event eller genomförd utbildning

  • Administration och genomförande av tävlingar i samband med ett event

  • Uppföljning och utvärdering av genomfört event, nätverksträff eller utbildning, t.ex. genom utskick av enkäter.

Kategorier av personuppgifter

  • Namn

  • Kontaktuppgifter

  • Befattning och företag

  • Allergier (om mat ingår på eventet eller seminariet)

  • Resultat från utvärderingar

  • Videoinspelning och/eller bild

Laglig grund

Vårt och deltagarnas berättigade intresse av att kunna administrera och genomföra ett event, en nätverksträff eller en utbildning.

Laglig grund för allergier

Ditt föregående samtycke.

Lagringstid

Senast 6 månader efter genomfört event eller seminarium.


5. PÅVERKANSARBETE

Näringspolitik är en del av Svensk Handel som bedriver påverkansarbete mot beslutsfattare gällande frågor som är viktiga för handelsnäringen och vid ny lagstiftning genom att exempelvis besvara remisser och administrerar nätverk för handelsnäringen. I vissa fall kommer Näringspolitik att behandla personuppgifter vid utförandet av sitt uppdrag.

Behandlingar som utförs för ändamålet

  • Kontakt och kommunikation med beslutsfattare rörande frågor som är viktiga för Svensk Handels medlemmar

  • Informationsutbyte med andra branschorganisationer eller relevanta aktörer, inklusive informationsutbyte i digitala kanaler (t.ex. Twitter).

Kategorier av personuppgifter

  • Namn

  • Kontaktuppgifter

  • Befattning

  • Politiska åsikter

Laglig grund

Svensk Handels och medlemsföretagens berättigade intresse av att kunna bedriva påverkansarbete mot beslutsfattare som är viktiga för handelsnäringen.

Laglig grund för politiska åsikter

Uppgift om politisk tillhörighet behandlas bara i den utsträckning en registrerad har ett politiskt uppdrag. Det rör sig med andra ord om en offentliggjord uppgift.

Lagringstid

För detta ändamål är det svårt att på förhand ange hur länge vi sparar dina personuppgifter eftersom det kan bero på utgången vid val, ärendehantering hos lagstiftaren och relevanta remissinstanser och myndigheter. Vi har istället inför rutiner för att gå igenom våra register senast 4 år efter utgången av det år då uppgifterna samlades in.


6. UTVECKLING, FÖRBÄTTRING OCH UTVÄRDERING AV VÅR VERKSAMHET

För att kunna se till att vi kan förbättra våra erbjudanden kan vi använda personuppgifter för att ta fram statistik och liknande underlag i syfte att utveckla och förbättra vår verksamhet. För att skydda individers integritet kommer vi så långt det är möjligt att avidentifiera eller pseudonymisera personuppgifterna så att det rör sig om statistiska data som vi inte kan koppla direkt till en enskild individ.

Behandlingar som utförs för ändamålet

  • Insamling, registrering, bearbetning och analys av statistiska underlag för att bl.a. kunna förstå besöksflöden på vår webbplats, öppnings- och läsningsstatistik relaterat till utskick, säljstatistik eller förändringar och trender kopplat till olika branscher

  • Insamling, registrering, bearbetning och analys av resultat från utvärderingar och annan feedback relaterat till våra tjänster.

Kategorier av personuppgifter

  • Statistiska underlag avseende bl.a. besöksflöden på vår webbplats, öppnings- och läsningsstatistik relaterat till utskick.

  • Avidentifierade resultat från utvärderingar och annan feedback relaterat till våra tjänster.

  • IP-adress och andra tekniska data relaterat till enheter som används och dess inställningar (t.ex. språkinställning, IP-adress, webbläsarinställningar, tidzon, operativsystem, skärmupplösning och plattform).

Laglig grund

Vårt berättigade intresse av att kunna använda personuppgifter för att utveckla, förbättra, utvärdera och generellt effektivisera vår verksamhet.

Lagringstid

För detta ändamål är det svårt för oss att på förhand ange hur länge dina personuppgifter kommer sparas. Vi har istället infört rutiner för att löpande kontrollera om dina personuppgifter fortfarande är nödvändiga för detta ändamål. Personuppgifter som vi inte har använt under en period om 5 år kommer vi att ta bort eftersom vi då inte längre bedömer att dina personuppgifter är nödvändiga.


7. RÄTTSLIGA FÖRPLIKTELSER

Det finns flera lagar som Svensk Handel som organisation behöver följa. Vissa av dessa lagar kräver att personuppgifter behandlas.

Behandlingar som utförs för ändamålet

  • Nödvändig hantering för uppfyllande av rättsliga förpliktelser som vi måste följa enligt lagkrav, domslut eller myndighetsbeslut (t.ex. bokföringslagen, penningtvättslagen).

Kategorier av personuppgifter

  • Namn

  • Kontaktuppgifter

  • Företag

  • Organisationsnummer (personuppgift om enskild firma)

Laglig grund

Behandlingen är nödvändig för att uppfylla rättsliga förpliktelser enligt tillämplig lag.

Lagringstid

Under den tid som är nödvändig för att uppfylla den relevanta rättsliga förpliktelsen eller i enlighet med gällande lagkrav. Exempelvis finns krav i bokföringslagen att vi måste lagra viss information i samband med fakturering.


8. SÄKERHETSARBETE OCH MISSBRUK

För att kunna se till att vi skyddar din integritet och för att skapa trygghet i vår verksamhet arbetar vi aktivt med vårt säkerhetsarbete så att vi t.ex. kan förebygga och förhindra missbruk av våra tjänster, obehörigt tillträde till våra lokaler eller för att förhindra, förebygga och utreda brott mot vår organisation. För detta syfte kan personuppgifter behandlas.

Behandlingar som utförs för ändamålet

  • Utförande av kamerabevakning

  • Administration och genomförande av loggning av in- och utpassering till lokaler

  • Förhindrande av skräppostutskick, phishing, trakasserier, försök till olovlig inloggning på användarkonton eller andra åtgärder som är förbjudna enligt våra användarvillkor till våra tjänster

  • Utförande av åtgärder för att skydda och förbättra vår IT-miljö mot angrepp och intrång.

Kategorier av personuppgifter

  • Namn

  • Videoinspelningar från kamerabevakning

  • Användargenererade data (t.ex. klick- och besökshistorik)

  • Tekniska data rörande enheter som används och dess inställningar (t.ex. språkinställning, IP-adress, webbläsarinställningar, tidzon, operativsystem, skärmupplösning och plattform)

  • Uppgifter om hur våra digitala tjänster används.

Laglig grund

Vårt och ditt berättigade intresse av att kunna tillhandahålla säkra tjänster, att förhindra missbruk av en tjänst eller för att förhindra, förebygga och utreda brott mot Svensk Handel.

Lagringstid

36 månader efter utgången av det år då uppgifterna samlades in. Bilder från kamerabevakning sparas i två månader efter insamlingen. Om vi misstänker missbruk av en tjänst eller att ett brott har begåtts kommer vi att spara uppgifterna under den tid som är nödvändiga för att fastställa, göra gällande eller försvara våra (eller tredje parts) rättsliga anspråk.


För medarbetare i medlemsföretag

För medarbetare i medlemsföretag kan vi komma att behandla personuppgifter även på andra sätt än vad som nämnts ovan. Detta är främst kopplat till arbetsgivarens medlemskap och gäller för olika kontaktpersoner. Uppgifter om kontaktpersoner kan behövas för att hantera medlemskapet och frågor kopplade till det. Det kan röra exempelvis kontaktpersoner i samband med inkoppling av kollektivavtal, kollektivavtalsförhandlingar, fackliga förhandlingar, arbetsrättslig rådgivning och tvister i domstol. Det kan också röra sig om uppgifter avseende medlemskap i olika arbetsgrupper. Läs mer om detta i Särskilt om integritet och behandling av personuppgifter avseende fackliga företrädare, medparter, motparter, vittnen med flera. 

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.