Hoppa till innehåll
Insikt från partner:Rule
Insikt från partner:

Sommaren är inte en pausknapp: Så når du semesterkunderna

Det finns många anledningar till att inte helt pausa kommunikationen under sommaren.

rule_insikt.png

Sommaren är här – och dina kunder slappar kanske på stranden, i sommarstugan eller ute och reser. Men betyder det att du ska pausa kommunikationen? Inte alls. Tvärtom. Många drar ner på tempot i juni, juli och augusti, rädda att nyhetsbreven inte når fram eller att engagemanget sjunker.

Men, sommaren är inte en tid att stänga av, det är en perfekt tid för att kommunicera smartare. Med rätt strategi kan era nyhetsbrev fortsätta skapa engagemang, stärka varumärket och ge ett fint försprång inför höstens kampanjer.

En bra öppningsfrekvens ligger på 15–30% procent – även under sommarmånaderna. Dessutom läser över 80% sina mail i mobilen, vilket gör korta, träffsäkra sommarutskick till en självklar del av din marknadsföringsmix.

Här är fem tips för att göra dina sommarutskick så effektiva som möjligt:

1. Anpassa innehållet till säsongen

Skapa lättsamt, inspirerande innehåll som matchar sommarkänslan. Sälj inte för hårt, utan dela hellre tips, inspiration eller behind-the-scenes-material som bygger varumärkeskärlek.

2. Tänk mobil först

Många låter laptopen vila under semestern – men mobilen är alltid med. Se till att dina nyhetsbrev är optimerade för mobilen: korta rubriker, tydliga CTA-knappar och en luftig layout .
Två kanaler som passar extra bra att kommunicera via är SMS och det man kallar SMS 2.0 (RCS), en ny, interaktiv meddelandekanal som ger möjlighet att skicka snyggare, mer engagerande innehåll direkt till mottagarens vanliga meddelandeapp.

3. Dra ner på frekvensen

Du behöver inte skicka lika ofta under sommarveckorna, men att helt pausa kan göra att du tappar närvaro. Prioritera kvalitet framför kvantitet.

4. Segmentera för mer relevans

Analysera dina mottagare: vem är aktiv även under sommaren? Anpassa innehållet efter intressen, tidigare beteende eller geografiskt läge. Ett extra tips är att skapa sommaranpassade segment.
Till exempel:

  • Skapa segment med kunder som har visat intresse för utomhusprodukter, resor eller sommarmat, så att du kan anpassa erbjudanden och innehåll direkt till deras sommarplaner.

  • Identifiera prenumeranter som tidigare har engagerat sig i sommarkampanjer, de är mer benägna att agera igen om du skickar liknande innehåll.

  • Finns det geografiska mönster? Kanske är segment från vissa regioner mer aktiva under sommaren, till exempel områden där folk semestrar eller där specifika sommarprodukter är extra relevanta.

Ju mer precist du riktar dina kampanjer, desto större chans att de upplevs som relevanta och ger resultat, även under semestertider.

5. Mät, testa och lär

Sommaren är också en perfekt tid att testa nya ämnesrader, bilder eller format. Med hjälp av A/B-tester kan du dessutom samla in värdefull data för att skapa än mer relevant innehåll som konverterar.

Dina kunder kanske är i semester-mood, men de flesta fortsätter att kolla sin inkorg, särskilt i mobilen. Med relevanta utskick, behåller du inte bara engagemanget, utan du bygger också upp ett försprång inför höstens aktiviteter. Så sätt igång – dina kunder är bara ett klick bort, även under parasollet.

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.