Så hanterar du tävlingar i sociala medier

På sociala medier är det populärt att arrangera tävlingar där besökaren genom att ”gilla”, ”kommentera” eller ”dela” kan vinna olika typer av priser. Tävlingar regleras av spellagen enligt vilken det som huvudregel krävs en särskild spellicens. Det finns dock vissa undantag till kravet om spellicens.

För handelsföretag är det viktigaste undantaget det som gäller för tävlingar där deltagarna inte behöver betala en insats för att delta utan endast sker i marknadsföringssyfte. Det innebär exempelvis att det inte krävs någon spellicens om man har en tävling i sociala medier där deltagarna bara ”gillar och delar” för att delta.

För att säkerställa att handelsföretag inte anordnar licenspliktiga tävlingar ska ni tänka på att aldrig utlysa tävlingar som innebär att:

  • Deltagaren måste betala en insats för att medverka i tävlingen, eller
  • Priset för en köpt produkt blir lägre om kunden också deltar i en tävling.

Handelsföretag som anordnar tävlingar måste också tänka på att följa reglerna om marknadsföring som finns i både spellagen och marknadsföringslagen. När du marknadsför en tävling ska du därför säkerställa följande:

  • Marknadsföringen ska vara måttfull. Med detta avses att marknadsföringen inte får rikta sig mot samma individ för många gånger på ett påträngande sätt, t ex genom pop-up annonser.
  • Det ska alltid vara tydligt vem det är som anordnar tävlingen. Du ska därför ange om det är handelsföretaget själv och/eller en samarbetspartner som står bakom tävlingen.
  • Marknadsföring får inte innehålla felaktiga påståenden, t ex att ange värdet av priset i tävlingen som högre än vad det faktiskt är.
  • Tävlingar får inte rikta sig till personer under 18 år.

Eftersom tävlingar också innebär att ni behandlar deltagares personuppgifter som t ex namn och andra kontaktuppgifter måste ni informera dem om hur deras personuppgifter används.

Tävlingar på Facebook eller Instagram

Tänkt på att det finns begränsningar för tävlingar i sociala medier som regleras av villkoren för respektive plattform. När du vill anordna en tävling på Facebook eller Instagram gäller följande:

  • Tävlingen måste innehålla en bekräftelse på att den inte på något sätt är sponsrad, stödd eller administrerad av eller knuten till Facebook eller Instagram.
  • Varje deltagare måste inneha en fullständig version av Facebook eller Instagram.
  • Du ska följa gällande lagstiftning, och för tävlingar i Sverige gäller fortfarande att vinnare kan bli skyldiga att betala en vinstskatt, vilket du i tävlingen måste informera om.
  • För tävlingar på Facebook får du inte uppmuntra någon att dela inlägget på sin tidslinje, dela inlägget på någon väns tidslinje eller tagga vänner i inlägget.
  • För tävlingar på Instagram får du inte felaktigt tagga innehåll eller uppmuntra användare att felaktigt tagga innehåll (t.ex. uppmuntra inte personer att tagga sig själva i foton om de inte är med på fotot).

Här kan du läsa mer om Instagrams och Facebooks tävlingsvillkor.

Sammanfattning

Det är en hel del information som ska lämnas om ni vill anordna tävlingar i sociala medier. För mycket text i ett inlägg på sociala medier riskerar dock att göra inlägget svårläst och otydligt. Det är därför vanligt att företag lyfter upp den viktigaste informationen i själva tävlingsinlägget och sedan ber de tävlande läsa de fullständiga tävlingsvillkoren på en annan plattform, exempelvis via en länk till deras webbsida.

Marie Enhörning
Publicerad: 2019.01.07 Senast uppdaterad: 2022.11.18