Hoppa till innehåll

Konsumenten ska innan ett köp ingås i en nätbutik få information om vilka leveransalternativ som erbjuds och eventuella kostnader och andra villkor för de olika alternativen.

2dcacc3ff0b14dac87a24b198df9fa03.jpg

Om det finns begränsningar för leveransalternativ ska information om dessa tydligt framgå.

Om man inte har kommit överens om någon särskilt leveranstid så ska en köpt vara levereras utan onödigt dröjsmål, dock senast inom 30 dagar från det att konsumenten gjorde sin beställning.

Om man har kommit överens om en särskild leveranstid och säljaren inte levererar inom denna tid är leveransen försenad och konsumenten har då rätt att vidta vissa påföljder.

Konsumenten har då rätt att:
  • Hålla inne betalningen.

  • Kräva leverans. I undantagsfall kan det finnas hinder som gör att säljaren inte behöver fullfölja affären.

  • Häva köpet om förseningen har stor betydelse för konsumenten, till exempel en brudklänning som inte levereras i tid.

  • Kräva skadestånd för de kostnader som hen har orsakats av förseningen. Detta gäller inte om säljaren kan visa att förseningen låg utanför din kontroll.

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.