Hoppa till innehåll

Om säljaren och konsumenten inte kommer överens om till exempel ångerrätt, reklamation eller liknande ska säljaren informera konsumenten om att denne kan vända sig till ARN (Allmänna reklamationsnämnden) för att få sin tvist prövad.

455e66e05f4244c7aad0a18b77b576b4.jpg

Informationen som ska lämnas är adress och webbadress och om säljaren tänker medverka i tvistlösningsförfarandet eller inte. Informationen ska lämnas i varaktig form i varje enskilt fall, till exempel i ett e-postmeddelande om kommunikationen sker via e-post eller skriftligen om kommunikationen sker i en butik.

Informationen ska lämnas även om konsumentens krav underskrider ARNs värdegränser. Det är upp till konsumenten att ta reda på om klagomålet kan hanteras av nämnden eller inte.

Det är viktigt att komma ihåg att ARN kommer att pröva tvisten även om företaget informerat om att man inte tänker medverka vid förfarandet. Viktigt att komma ihåg är också att om företaget inte svarar till ARN och därmed inte medverkar i förfarandet kommer ARN att avgöra tvisten på konsumentens handlingar och i huvudsak rekommendera att företaget ger konsumenten vad denne begär.

För rådgivning till konsumenter finns Konsumentverkets rådgivningstjänst Hallå konsument och den kommunala konsumentvägledningen i konsumentens hemkommun. 

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.