Modehandeln tog ett rejält glädjesprång i juni. Försäljningen av både kläder och skor ökade tvåsiffrigt. Dammode, e-handeln och lågprissegmentet blev månadens vinnare. Det visar Svensk Handels Stilindex för juni.
Efter svaga majsiffror tog modehandeln åter fart i juni. Skohandeln ökade med 12,4 procent och försäljningen av kläder landade på 10,1 procent. Siffrorna är den största ökningen hittills i år.
- Efter ett tufft år får vi äntligen glädjande siffror från landets modehandlare. Sommarhandeln gav försäljningen en rejäl skjuts. Klänningar, sandaler och shorts var några av månadens storsäljare, säger Sofia Larsen, vd på Svensk Handel.
Smolket i glädjebägaren är möjligen att en stor del av försäljningen drevs av sommarrean. Försäljningen av sommarmode har låtit vänta på sig under en kall vår och maj blev en svag månad försäljningsmässigt.
Vi såg ett uppdämt behov av att handla nya kläder och skor som tog fart i samband med sommarrean. För handlarnas del hade det givetvis varit ännu bättre att få sälja varorna till fullpris. Readriven handel tär på lönsamheten.
Sofia Larsen
Vd, Svensk Handel
Dammode gick starkast
Stilindex visar att försäljningen av dammode gick starkast. Damkläder steg med 15,7 procent och damskor med 13,4 procent. Lågprishandeln var segmentet som noterades för den största ökningen. Även försäljningen i e-handeln ökade stort.
Det ska bli intressant att följa om månadens positiva siffror en tillfällig ljusglimt eller ett tidigt tecken på en vändning. För handeln och den svenska ekonomin i stort behöver konsumtionen ta fart igen. Det är vägen ut ur lågkonjunkturen. Här vilar också ett stort ansvar på regeringen. Vi förväntar oss åtgärder som stimulerar konsumtionen i höstens budget.
Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!