Stöld

De externa stölderna i detaljhandeln ökade med 800 miljoner kronor mellan 2016 och 2018, och uppgår nu till 6,8 miljarder kronor. Detta samtidigt som antalet personer lagförda för ringa stöld (snatteri) paradoxalt nog minskat de senaste åren.

Ladda ner vår App! App store / Google Play

Tänk på
  • God service ger färre stölder.
  • Möt besökaren tidigt i butiken.
  • Fronta varorna regelbundet, då syns stölderna tydligt.
  • Montera speglar som gör att ni kan ha koll på dolda utrymmen i butiken.
  • Var uppmärksam på personer med stora öppna väskor, jackan över axeln, klädsel som försvårar signalement med mera.
  • Sätt upp skylt om att alla stölder polisanmäls.
  • Gör som skylten säger.
  • Kontakta närliggande skola och berätta för eleverna om stölder.
  • Tipsa polisen om ni har information om butiker, restauranger eller andra som säljer stulna varor. Häleriet är motorn i all stöldproblematik.
Mer information

När blir det en stöld?
För att det ska vara fråga om ett brott ska följande vara uppfyllt:

  • Det ska finnas ett uppsåt att stjäla. Att missa en vara som råkat rulla in bakom väskan i kundvagnen är inte ett brott.
  • Stölden ska vara fullbordad. Kunden ska ha passerat sista betalningsmöjlighet. I vissa butiker går en tydlig linje genom kassa­linjen, i andra är det entredörrarna som utgör gräns. Med andra ord är det inte brottsligt att bära en produkt i innerfickan så länge man är kvar i butiken.
  • Om tjuven förberett stölden (innan man kommer till butiken), exempelvis genom att ha med sig larmborttagare eller ha påsar klädda med folie för att lura larmbågar, kan det klassas som försök till stöld. Det är ett brott med fängelse i straffskalan.
  • För att butiken ska vara säker på vad som hänt ska hela förloppet ha bevittnats: när varan stoppas i fickan, tjuvens minsta rörelse på väg ut (så att varan inte läggs bort) och slutligen när sista betalningsmöjlighet passeras. Lita aldrig till 100 procent på någon annans "tips" om pågående stöld. Det kan vara ett trix för att få er att fokusera på fel person.

Vad får man enligt lagen göra vid en stöld?
När man (vem som helst) upptäcker ett brott, där fängelse finns med i straffskalan (ringa stöld, misshandel, skadegörelse med flera), har man rätt att gripa personen om det sker i direkt anslutning till brottet (på bar gärning eller flyende fot). Detta kallas för ett envarsgripande. Med att gripa menas att man har rätt att kvarhålla personen på platsen till dess polis anländer. Man har rätt att använda det våld som är försvarligt för att få personen att stanna kvar på platsen. Våldsanvändningen ska dessutom stå i proportion till det aktuella brottet.

Vad bör man göra vid en stöld?
Att ingripa fysiskt vid stölder och ringa stölder kan innebära mycket stora risker för alla inblandade. I värsta fall kan ett ingripande mot ett helt vanligt snatteri resultera i att någon får sätta livet till. Därför bör arbetet vid konstaterade stölder fokusera på alternativ till det fysiska ingripandet.

  • Om man upptäcker att någon förbereder en stöld, konfrontera direkt. Ge tjuven möjlighet att lägga tillbaka varan och lämna butiken utan stöldgods.
  • Påminn den misstänkte om det undanstoppade när denne passerar kassan. Fokusera på att rädda varan och minska risken för alla inblandade.
  • Även utanför butiken kan det vara bättre att få varan återlämnad och slippa fysiska risker. Betänk även den tid som åtgår för två personer att bevaka en gripen person ett par timmar i väntan på polis.
  • Vid ett ingripande, försök få personen att stanna utan att ingripa fysiskt. Gör hela tiden en utvärdering av riskerna: Är personen farlig för mig? Förändras beteendet? Var det gärningspersonens kompisar som kom in i butiken?
  • Ofta är en bra strategi att nöja sig med att uppmärksamma personen på att han är upptäckt och därefter använda bilderna från butikens kameror för att polisanmäla stölden.

Hur minskar jag riskerna för stöld?
Cirka en procent av alla stölder polisanmäls och mindre än en promille av alla stölder resulterar i en fållande dom. Om handeln ska kunna minska problemet med stölder och ringa stölder kan man därför inte hoppas allt för mycket på polis och domstolar utan måste fundera på vad butiken själv kan göra:

  • Utbilda personalen i service och kundbemötande. Ett bra kundbemötande behåller kunder och stöter bort tjuvar.
  • Placera stöldbegärliga varor väl synligt, nära kassan.
  • Om någon tittar efter dig i butiken, gå dit! Det är antingen en kund som behöver hjälp eller en tjuv som vill ha dig under upp­ sikt.
  • Plocka bort tomma/brutna förpackningar, provade plagg, tomma galgar med mera.
  • Investera i en bra kameraövervakning med monitorer vid entrén så att besökaren ser att butiken är övervakad.
  • Installera varularm som anpassas efter butikens sortiment och övriga förutsättningar.

Nyttja dina medlemsförmåner

Produkter och tjänster som ökar tryggheten i din butik. 

Kategori: Säkerhet