Se upp för bedrägliga beställningar i julhandeln

Julhandeln är i full gång och vi handlar våra klappar på nätet som aldrig förr. Men det är inte bara handeln som flyttat ut på nätet, även de kriminella ser fördelar i att verka online så därför kommer här några tips på vad du som företagare kan göra för att minska risken för att just du drabbas.

Var extra uppmärksam på:

  • Beställningar som rör de allra dyraste produkterna alternativt är betydligt större än genomsnittet
  • Kunder som vill ha brådskande leverans oavsett kostnad
  • Många beställningar från samma kund under en relativt kort tidsperiod
  • Oproportionerligt många beställningar rörande samma typ av varor, från en och samma kund
  • Beställningar där transaktionsförsök tidigare avvisats
  • Beställningar där kundens telefonnummer inte hittas när du söker på webben
  • Beställningar som görs vid andra tillfällen än normen (t.ex. på natten)
  • Beställningar där kunden begär att levereras ska ske till anmärkningsvärda adresser (t.ex. på gatan utanför angiven adress, källarrum, lastkaj etc.)

Om beställningen avviker från normen, kontrollera kund- och orderinformation:

  • Är telefonnumret relaterat till kunden / adressen? (Kontrollera det angivna numret, t.ex. via hitta.se eller Google)
  • Är kunden registrerad på den angivna adressen? (Kontrollera adressen, till exempel via hitta.se eller Google)
  • Undersök adressen med Google Street View - ibland stöter du på en tom byggnadsplats med en brevlåda
  • Om det behövs, ring det angivna telefonnumret för att verifiera beställningen
  • Om leveransadressen och faktureringsadressen inte är densamma, kontrollera båda adresserna
  • Undersök vid behov. kund på Facebook, LinkedIn eller Instagram
Nina Jelver
Publicerad: 2019.12.12 Senast uppdaterad: 2019.12.12

Skriv en kommentar