Vad händer egentligen när man anmäler via Svensk Handel Säkerhetscenter?
Som användare av Säkerhetscenter har du möjlighet att anmäla brott och andra incidenter direkt i appen. Anmälningarna går vidare till polisen men utgör även underlag för statistik och vårt påverkansarbete. Men hur snabbt når anmälan polisen? Hur hjälper den andra? Här reder vi ut hur det går till.
När du väljer att skicka din anmälan till polisen så går det omedelbart iväg en anmälan till den polisregion som du har valt. Därefter tar det vanligen 1–2 dagar innan polisen lägger in det i sitt system. Anmälan får då ett k-nummer och det skickas ut en kopia på polisanmälan via post, vilket kan ta ungefär en vecka.
Om det skulle vara någon fördröjning vid en anmälan, så beror det inte på någon fördröjning i appen Säkerhetscenter eller tjänsten ”Anmäl säkerhetshändelse”, utan snarare polisens hantering av ärendet.
Polisen ska hantera anmälan inom 1-4 dagar
Oavsett om en polisanmälan inkommer via telefon, polisens hemsida, eller Säkerhetscenter, ska polisen skyndsamt handlägga anmälan. Polisen har 1–4 dagar på sig att få in en anmälan i sitt system. Därefter skickas alltid en kopia på polisanmälan ut via post. Ärendetiden påverkas härmed inte av hur du som anmälare väljer att göra din anmälan.
Fördelar med att anmäla via appen Säkerhetscenter
Förutom att det är både snabbt och smidigt att anmäla via appen, finns även andra viktiga fördelar med att anmäla via Säkerhetscenter. Tack vare dina anmälningar:
kan vi gå ut med varningar och rekommendationer i appen till våra andra användare
kan vi skapa ett ökat säkerhetsmedvetande och en beredskap hos alla våra användare, genom att dela kunskap och erfarenheter
kan vi arbeta förebyggande och driva frågor politiskt á handelns vägnar.
Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!
Vi behandlar dina personuppgifter för att hantera ditt ärende. Läs mer om hur vi behandlar dina personuppgifter och dina rättigheter i vår personuppgiftspolicy. Genom att börja chatta bekräftar du att du tagit del av denna information.