Skyltar med Håll avstånd och informationsmaterial till butiken

På denna sida finns information om hur Svensk Handels informationspaket bör användas i butik. Informationen är en viktig del för att göra butiken till en trygg arbetsmiljö för era anställda. 

Det handlar dels om att göra kunder medvetna om vilka förväntningar som ställs på dem när de besöker butiken, och dels om att underlätta för era anställda i kundmötet. Som anställd är det inte alltid lätt att tillrättavisa felaktigt kundbeteende och det kan därför vara bra om det finns policyer och information som de kan hänvisa kunden till om problem uppstår. 

Det är även viktigt att ni informerar alla anställda om vad informationspaketet innehåller och hur de kan använda sig av informationen i kundmötet. Svensk Handel har tagit fram en särskild rutin som ni kan kommunicera till era anställda i samband med att ni sätter upp informationsmaterialet i butik. Se bilaga om Information till medarbetare om hur de kan använda skylt- och informationsmaterial i butik, på sidan Åtgärder för anställda.

Guide till informationsmaterial i butik

Skylt vid ingång (skylt 1)

Denna skylt ska placeras synligt i ögonhöjd i butikens ingång/ingångar. 

Syftet med skylten är att redan vid ingången göra kunden medveten om vilka förväntningar ni har på kunden under besöket.

Skylt vid ingång om öppettider (skylt 2)

Denna skylt ska placeras synligt i ögonhöjd i butikens ingång/ingångar. 

Syftet är att ge kunden information om avvikande öppettider och om ni erbjuder särskilda öppettider för riskgrupper. 

Skylt vid ingång som indikerar risk för trängsel (skylt 3)

Denna skylt ska placeras synligt i ögonhöjd i butikens ingång/ingångar. 

Syftet är att ge kunden en bild av era besöksflöden så att kunden bättre kan planera sitt besök och hjälpa till att minska risken för trängsel. 

Skylt i kassan (skylt 4)

Denna skylt ska placeras väl synligt i kassan, och om möjligt gärna i kösystemet. Kom ihåg att anpassa skylten så att informationen överensstämmer med de åtgärder som ni valt att vidta i butiken.

Genom denna skylt påminns kunden om att fortsätta hålla avstånd vid betalning, att ett eventuellt plexiglas finns till för både kundernas och era anställdas trygghet, vilka åtgärder ni vidtar för att begränsa smittspridning i kassan, t ex genom utökade städrutiner av kortterminaler, och om det finns möjlighet till kontaktfria betalningar.

Skylt innan kassan (skylt 5)

Även innan kassan behöver konsumenten få viss information om att hålla avstånd och respektera reglerna om social distansering. Som en hjälp för att hålla 1,5 m avstånd bör butiken hänvisa till markeringarna i golvet. Skylten bör placeras ut på lämpligt ställe precis innan kunden ställer sig i kön. 

Skylt vid stängda provrum (skylt 6)

Denna skylt ska placeras ut vid ingången/ingångarna till alla provrum som finns i butiken om ni har stängt era provrum tillfälligt. Kom ihåg att anpassa skylten så att informationen överensstämmer med de tidsfrister som ni valt att tillämpa för öppet köp och/eller bytesrätt.

Många butiker har tillfälligt stängt sina provrum av olika anledningar. Samtidigt erbjuder handelsföretag istället kunden utökade perioder för öppet köp och bytesrätt. För att uppmuntra kunden till köp bör ni informera om detta och om möjligheten för kunden att i lugn och ro prova varorna hemma vilket kan få kunden att känna större trygghet i sitt köp.

Skylt vid öppna provrum (skylt 7)

Denna skylt ska placeras ut vid ingången/ingångarna till alla provrum som finns i butiken om provrummen är öppna. Kom ihåg att anpassa skylten så att informationen överensstämmer med de åtgärder som ni valt att vidta i butiken.

I vissa butiker hålls provrum öppna förutsatt att kunder och anställda fortsatt kan hålla avstånd i provrumsdelen. Eftersom det finns en högre risk att trängsel uppstår i anslutning till provrum bör ni påminna kunder om att hålla avstånd och om vilka åtgärder ni vidtar för att begränsa smittspridning i provrumsdelen.

Skyltar i riskområden (skylt 8)

Denna skylt ska placeras ut i ögonhöjd i riskområden i butiken, t ex populära delar av butiken och/eller vid trängre delar av butiken där det finns risk för att trängsel kan uppstå. 

Dessa skyltar ska placeras ut på särskilda delar i butiken där ni har identifierat ett behov av att påminna kunder om att hålla avstånd. Skyltar som placeras ut i riskområden i butiken bidrar till en tryggare arbetsmiljö för de anställda och informationen underlättar också för de anställda genom att de kan hänvisa kunder till informationen om de inte agerar på ett hänsynsfullt sätt.

Skylt vid slussning (skylt 9)

Denna skylt ska placeras längs med köbildningen i samband med att ni tillämpar slussning samt vid ingången.

Syftet är att ge kunderna information om varför slussning tillämpas och hur den går till.

Skylt vid utgången (skylt 10)

Denna skylt ska placeras synligt i ögonhöjd i butikens utgång/utgångar. 

Syftet med skylten är att visa uppskattning till de kunder som väljer att besöka era butiker och dessutom att göra det på ett hänsynsfullt sätt. 

Avståndmarkeringar i golvet (klistermärken/skylt 11)

Avståndsmarkeringar i golvet ska placeras ut i ingången till butiken, i områden där köbildning kan uppstå och i andra riskområden där det finns ett identifierat behov av att påminna kunder om att hålla avstånd. 

Det är viktigt att avståndsmarkeringarna i golvet tydligt uppmärksammar kunden om att hålla avstånd. Dessa är därför framtagna i olika färger. Tänk på att välja den version som mest avviker från butiksgolvet.

Skylt vid lageringång och varumottagning (skylt 12)

Denna skylt ska placeras synligt i ögonhöjd vid lageringång och varumottagning dit leverantörer kommer och levererar varor.

Syftet med skylten är att informera leverantörer om vilka förväntningar ni har på dem i samband med att de levererar varor. Skylten bidrar till en tryggare lagermiljö både för era anställda och leverantörens anställda.

Städschema (skylt 13)

Städschemat ska placeras ut i anslutning till delar/ytor i butiken där det finns risk för hög smittspridning.

Syftet med städschemat är att kommunicera till besökare när ytan senast rengjordes. Schemat underlättar också för de anställda att hålla koll på när ytan behöver städas nästa gång i enlighet med era utökade städrutiner.

Guide till informationsmaterial till hemsida och digitala kanaler

Information att publicera på hemsida (information 1)

Informationen kan publiceras på lämplig plats på er hemsida. Kom ihåg att anpassa informationen så att denna överensstämmer med de åtgärder som ni valt att vidta.

Syftet med informationen är att öka kundförtroendet genom att beskriva vilka åtgärder som ni har vidtagit för att begränsa de risker för smittspridning som kan uppstå i samband med köp. I detta material finns allmän information om hur viruset smittar, vad risken för smittspridning innebär för köp i butik och andra köpkanaler som ni erbjuder era kunder och vilka åtgärder som ni har valt att vidta för att begränsa risken för smittspridning. Både kundtjänst och anställda i butik har dessutom möjlighet att hänvisa kunder till er hemsida om de vill veta mer om ert arbete med anledning av covid-19.

Frågor och svar att publicera på hemsida (information 2)

Informationen ska publiceras på lämplig plats på er hemsida. Kom ihåg att komplettera informationen med svar på frågor som är specifika för just ert företag. 

Handelsföretagens kundtjänster får just nu många frågor om covid-19 och vi har därför sammanställt vanliga frågor och svar om viruset som anställda på kundtjänst (och i butik) kan hänvisa till.

Här kan du beställa skylt- och informationsmaterial för tryck >

Bilagor

Publicerad: 2020.05.27 Senast uppdaterad: 2020.05.27