Hur kommer konsumentbeteendet förändras efter pandemin?
Att världen kommer att se annorlunda ut efter pandemin är inget nytt, men vilka nya köpmönster är här för att stanna och vad betyder det förändrade konsumentbeteendet för svenska handlare? Nets data pekar på flera trender som svenska handlare kan dra nytta av för att få en tillväxtfördel på marknaden.
Här kommer de tre viktigaste insikterna:
1. Investera i en starkare integration mellan fysiska och digitala säljkanaler
I många år har globala företag försökt knäcka koden inom unified commerce, då konsumenterna förväntar sig en sömlös integration mellan digitala och fysiska säljkanaler. Köpupplevelsen online integreras med upplevelsen i butik och det blir allt viktigare att handlare utnyttjar fördelarna från både den fysiska handeln och e-handeln i skapandet av den bästa kundupplevelsen.
2. Erbjud de digitala betalmetoder som dina kunder helst betalar med
I och med den stadiga minskningen av kontanter, en trend som hållit på i flera år och som accelererade under pandemin, blir det allt viktigare för företag att kunna erbjuda digitala betalmetoder för att stödja kontantfria köp. 26% av svenskarna använder aldrig kontanter, vilket är den högsta andelen i Norden.
3. Glöm inte dina internationella kunder
Norden är bland de mest digitaliserade marknaderna i världen och samtidigt varierar betalningspreferenserna märkbart mellan olika länder. I takt med att reserestriktionerna lyfts, kan den fysiska handeln även förvänta sig fler internationella kunder. Det är därför viktigt att svenska handlare även kan erbjuda de betalsätt som deras internationella kunder föredrar.
Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!