Medlemmar berättar: Hemmahallen – Varutillförseln är en extrem utmaning

Med ledorden: ”Alltid en bra affär” driver Ulf Danielsson Hemmahallen i Jönköping och Värnamo. Sedan starten för tio år sedan är konceptet detsamma: Att vara en lågprisaffär som erbjuder kunderna ett brett sortiment för hela hemmet – numera även online.

Berätta om Hemmahallen?
‒ Vår resa börjar för drygt tio år sedan när vi tog över dåvarande lågprisaffären EKO i Jönköping från Bergendahlsgruppen och öppnade en ytterligare butik i Värnamo. 2016 bytte vi namn till Hemmahallen och sedan 2019 har vi även en webbutik. Oavsett om kunderna handlar i butiken eller online ska de alltid känna sig som hemma hos oss.
 
Hur kommer det sig att ni tog beslutet att starta en e-handel?
‒ Vi hade under längre tid fått in förfrågningar från våra kunder via sociala medier om att skicka varor, så lanseringen av vår webbutik var efterlängtad. Det har inte varit lätt att ge sig in på e-handelns marknad, men vi har haft en fin utveckling. Vår e-handel fungerar lite som ett skyltfönster mot våra fysiska butiker och vi är otroligt glada över vår webbshop.
 
Det har pratats om butiksdöden. Vad har ni gjort annorlunda?
‒ Eftersom vi är privatägda och inte styrs av en större koncern kan vi vara snabbfotade. Vi jobbar också med stora volymer, nästan som ett mini-Ullared (skratt), och är väldigt måna om att kunden ska få ett genuint bemötande.
 
Vilka frågor är viktiga för er just nu?
‒ Varutillförseln är en extrem utmaning där vi ser att kostnaderna kan dra i väg rejält. Fördelen för oss är att vi är helt fristående och kan jobba brett med olika typer av leverantörer. En annan viktig fråga för oss är stölder och snatteri i butik som vi tyvärr ser ökar. Där behövs krafttag. 
 
Vad får ni för hjälp från Svensk Handel?
‒ Vi använder oss mer av Svensk Handel är vad man kanske tror. Till exempel stämmer vi alltid av med SH Juridik om kollektivavtalen. Vad gäller riktlinjerna för handeln under pandemin har Svensk Handels samlade information varit ett stort stöd att luta sig mot.
 
Vad är det bästa med att driva affär? 
‒Alla otroliga möten med kunder. Den ena dagen är inte den andra lik och att sitta i kassan är det roligaste man kan göra. 

Publicerad: 2022.01.07 Senast uppdaterad: 2022.01.13 Kategorier: Medlem, Medlemsaktuellt