Hoppa till innehåll

Igår den 21 maj publicerade den Europeiska kommissionen en ny inre marknadsstrategi som lyfter flera konkreta åtgärder inom centrala områden för att nå en enhetlig, enkel och sömlös inre marknad. Förslagen syftar till att minska antalet hinder, förenkla regler och bidra till företagens tillväxt.

eu-handel.png

I en tid präglad av geopolitisk oro och ekonomisk osäkerhet lyfter EU-kommissionen fram den inre marknaden som EU:s främsta verktyg för tillväxt, stabilitet och strategisk självständighet. Med ett BNP på 17 biljoner euro och 450 miljoner konsumenter är den inre marknaden inte bara en ekonomisk motor – den är en garant för välfärd, konkurrenskraft och solidaritet – och gör EU till en stark aktör globalt.

I en mer osäker tid och omvärld än tidigare är det välkommet att EU-kommissionen fortsätter att verka för ökad konkurrenskraft och föreslå nödvändiga åtgärder på ett brett plan för att målet ska kunna nås.
Anna Svärd
näringspolitisk expert på Svensk Handel

Den inre marknaden har funnits i över trettio år. Trots dess framgångar kvarstår många hinder, ofta samma som för två decennier sedan. Kommissionen föreslår genom strategin en ny metod: inte nödvändigtvis fler regler, utan mer ambition och engagemang för att genomföra de regler som redan finns. Ett antal områden har pekats ut som särskilt viktiga som kopplas ihop med ett antal konkreta åtgärder. Dessa är:

  • Åtgärda hinder på den inre marknaden genom att bl.a. motverka komplex lagstiftning, reformering av standardiseringssystem, harmonisering av producentansvar samt verktyg för att motverka territoriella begränsningar.

  • Utveckla den europeiska tjänstemarknaden. Sektorer såsom bygg, detaljhandel, affärstjänster och energi pekas ut som särskilda motorer för tillväxt.

  • Underlätta för små och medelstora företag att växa inom EU genom att minska byråkrati, förenkla gränsöverskridande verksamhet och förbättra tillgång till finansiering.

  • Mer digitalisering genom t.ex. fler digitala verktyg och system, men även initiativ som digitala produktpasset (DPP) eller e-faktureringsmöjligheter.

  • Regelförenkling och bättre efterlevnad av inre marknadsregler genom att bl.a. förebygga inremarknadshinder, åtgärder för bättre samarbete mellan medlemsstater och EU-kommissionen.

Strategin belyser även de problem som följer av den allt mer omfattande direktimporten av produkter från tredjeland via onlinemarknadsplatser som sällan uppfyller de högt ställda europeiska produktkraven eller utgör piratkopior. I detta hänseende föreslås olika åtgärder, däribland bättre samarbete mellan relevanta marknadskontrollmyndigheter och en EU-marknadskontrollmyndighet som kan ingripa i vissa fall.

–I en mer osäker tid och omvärld än tidigare är det välkommet att EU-kommissionen fortsätter att verka för ökad konkurrenskraft och föreslå nödvändiga åtgärder på ett brett plan för att målet ska kunna nås, säger Anna Svärd, näringspolitisk expert på Svensk Handel.  

Svensk Handel arbetar med att följa arbetet med genomförande av inremarknadsstrategin och eventuella förslag framgent, både på plats i Bryssel och i Stockholm. Parallellt med strategin lanseras även ett antal omnibusförslag bland annat kopplat till den gröna och digitala omställningen. Dessa kommer nu att förhandlas i sedvanlig ordning.

Svensk Handel välkomnar särskilt de omnämnda förslagen som kopplar till problematiken med inflödet av hälsofarliga produkter från tredjeland. Det är ett steg i rätt riktning men måste nu snabbt komma på plats för att det ska få avsedd effekt och inte drabba svenska företag mer.
Anna Svärd
näringspolitisk expert på Svensk Handel

Hej! Hitta rätt genom att söka och filtrera listan. Sortera som det passar!
Vald kategori
Valt ämne
Sortera efter
eu-handel.png

EU:s nya strategi för den inre marknaden

NyhetDen 21 maj publicerade EU-kommissionen en ny strategi med flera konkreta åtgärder för att nå en enhetlig, enkel och sömlös inre marknad.
presstraff-for-ukraina-1.jpg

Handelslandet Sverige tillsammans för Ukraina

NyhetSvensk Handel har lanserat ett initativ för att stärka handelsrelationerna med Ukraina och öka synligheten för ukrainska varor i Sverige.
1-oktober-(980-x-280-px)-(1920-x-1080-px)-(5).png

Handelns roll i en osäker värld – beredskap och trygghet

NyhetEn av tre programpunkter på årets Nordic Retail Summit 1 oktober handlar om beredskap och trygghet.
ordforandepriset-2025.png

Vinnare av Ordförandepriset 2025

NyhetSvensk Handels Ordförandepris delas ut till framgångsrika och lovande studenter. Årets vinnare är Lilly Andersson och Henrik Hultqvist.
mockup-rapport.jpg

Butik för alla - för en mer tillgänglig och inkluderande kundupplevelse

NyhetSvensk Handel lanserar nu en vägledning som ger konkreta råd om hur man i butik kan förbättra tillgängligheten.
arsstamma-2025-(1920-x-1080-px).png

Inspiration, framtid och nyvald ordförande på Svensk Handels årsstämma

NyhetDagen för Svensk Handels årsstämma bjöd bland annat på nyval av styrelsens ordförande och utdelning av ordförandepriset.
jarvheden-16x9.png

Thomas Järvheden uppträder på Retail Awards 2025

NyhetÅrets Retail Awards bjuder inte bara på hyllningar – utan också på skrattgaranti. Thomas Järvheden står för underhållningen under kvällen.
1-oktober-(980-x-280-px)-(1920-x-1080-px)-(3).png

Biljettsläpp! Välkommen till årets viktigaste dag för handeln – 1 oktober 2025

NyhetNu är biljetterna släppta till två av höstens stora event. 1 oktober lyfter vi hela handeln.

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.