Hoppa till innehåll

Igår den 21 maj publicerade den Europeiska kommissionen en ny inre marknadsstrategi som lyfter flera konkreta åtgärder inom centrala områden för att nå en enhetlig, enkel och sömlös inre marknad. Förslagen syftar till att minska antalet hinder, förenkla regler och bidra till företagens tillväxt.

eu-handel.png

I en tid präglad av geopolitisk oro och ekonomisk osäkerhet lyfter EU-kommissionen fram den inre marknaden som EU:s främsta verktyg för tillväxt, stabilitet och strategisk självständighet. Med ett BNP på 17 biljoner euro och 450 miljoner konsumenter är den inre marknaden inte bara en ekonomisk motor – den är en garant för välfärd, konkurrenskraft och solidaritet – och gör EU till en stark aktör globalt.

I en mer osäker tid och omvärld än tidigare är det välkommet att EU-kommissionen fortsätter att verka för ökad konkurrenskraft och föreslå nödvändiga åtgärder på ett brett plan för att målet ska kunna nås.
Anna Svärd
näringspolitisk expert på Svensk Handel

Den inre marknaden har funnits i över trettio år. Trots dess framgångar kvarstår många hinder, ofta samma som för två decennier sedan. Kommissionen föreslår genom strategin en ny metod: inte nödvändigtvis fler regler, utan mer ambition och engagemang för att genomföra de regler som redan finns. Ett antal områden har pekats ut som särskilt viktiga som kopplas ihop med ett antal konkreta åtgärder. Dessa är:

  • Åtgärda hinder på den inre marknaden genom att bl.a. motverka komplex lagstiftning, reformering av standardiseringssystem, harmonisering av producentansvar samt verktyg för att motverka territoriella begränsningar.

  • Utveckla den europeiska tjänstemarknaden. Sektorer såsom bygg, detaljhandel, affärstjänster och energi pekas ut som särskilda motorer för tillväxt.

  • Underlätta för små och medelstora företag att växa inom EU genom att minska byråkrati, förenkla gränsöverskridande verksamhet och förbättra tillgång till finansiering.

  • Mer digitalisering genom t.ex. fler digitala verktyg och system, men även initiativ som digitala produktpasset (DPP) eller e-faktureringsmöjligheter.

  • Regelförenkling och bättre efterlevnad av inre marknadsregler genom att bl.a. förebygga inremarknadshinder, åtgärder för bättre samarbete mellan medlemsstater och EU-kommissionen.

Strategin belyser även de problem som följer av den allt mer omfattande direktimporten av produkter från tredjeland via onlinemarknadsplatser som sällan uppfyller de högt ställda europeiska produktkraven eller utgör piratkopior. I detta hänseende föreslås olika åtgärder, däribland bättre samarbete mellan relevanta marknadskontrollmyndigheter och en EU-marknadskontrollmyndighet som kan ingripa i vissa fall.

–I en mer osäker tid och omvärld än tidigare är det välkommet att EU-kommissionen fortsätter att verka för ökad konkurrenskraft och föreslå nödvändiga åtgärder på ett brett plan för att målet ska kunna nås, säger Anna Svärd, näringspolitisk expert på Svensk Handel.  

Svensk Handel arbetar med att följa arbetet med genomförande av inremarknadsstrategin och eventuella förslag framgent, både på plats i Bryssel och i Stockholm. Parallellt med strategin lanseras även ett antal omnibusförslag bland annat kopplat till den gröna och digitala omställningen. Dessa kommer nu att förhandlas i sedvanlig ordning.

Svensk Handel välkomnar särskilt de omnämnda förslagen som kopplar till problematiken med inflödet av hälsofarliga produkter från tredjeland. Det är ett steg i rätt riktning men måste nu snabbt komma på plats för att det ska få avsedd effekt och inte drabba svenska företag mer.
Anna Svärd
näringspolitisk expert på Svensk Handel

Hej! Hitta rätt genom att söka och filtrera listan. Sortera som det passar!
Vald kategori
Valt ämne
Sortera efter
lagbok-klubba.jpg

Flera viktiga segrar för tryggare handel – nya rutiner hos polisen ett av många framsteg

NyhetSvensk Handel arbetar intensivt och målmedvetet för att öka säkerheten i handeln. Genom påverkansarbete, samverkan och konkreta verktyg har
kriskommunikation-webbinarium-playknapp.png

Se Webbinariet om kommunikation under kris i efterhand

NyhetUnder våren har vi i samarbete med Ramboll erbjudit flera välbesökta webbinarier på temat Kommunikation under kris. Nu kan du se dem i efter
ludvig-isacsson.png

Svensk Handel stärker arbetet mot oseriösa aktörer – ny rekrytering

NyhetSvensk Handel intensifierar arbetet med att förebygga och synliggöra bedrägerier inom handeln med rekryteringen av Ludvig Isacsson.
nrs-2025-keynote-talare.png

Årets keynote-talare på Nordic Retail Summit

NyhetÅrets keynote-talare är ledare som med olika perspektiv belyser årets tema: Handeln, staden och morgondagen.
policypapper-beredskap.png

Nytt policypapper: Handeln en nyckelspelare i Sveriges beredskap

NyhetSvensk Handel pekar ut vad som krävs för att handeln ska kunna bidra fullt ut när samhället sätts på prov.
bild.png

ICA skapar snabbspår för ukrainska livsmedelshandlare

NyhetICA har länge hjälpt Ukraina genom donationer och insamlingar. Nu vill de göra det lättare för ukrainska handlare att nå svenska butiker.
ppwr-webbinarium-utan-playknapp.png

Ny vägledning och webbinarium om förpackningsförordningen PPWR

NyhetFör att hjälpa medlemsföretagen har Svensk Handel tagit fram en medlemsexklusiv vägledning och ett informativt webbinarium.
nina-sakerhetsveckan-2024.jpg

Svensk Handels Varningslista gör skillnad

NyhetEtt omfattande åtal har väckts vid Malmö tingsrätt, mot ett bolag i topp tre av de mest anmälda bolagen på Svensk Handels Varningslista.

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.