Hoppa till innehåll

Svensk Handel, Tillväxtverket och Visit Sweden har tagit fram en rapport om utländska besökare och deras shopping i Sverige. Här får du rapporten i lång och kort version, samt nyttiga tips om hur din verksamhet kan arbeta med turism.

85d1e70a46f34bfa8b109903c72c6cb4.jpg

Utländska turister shoppar mycket när de besöker Sverige. Men vilka är de utländska shoppingresenärerna? Vad har de för förväntningar på bemötande och utbud? Och vad betyder de utländska turisternas konsumtion för den svenska handeln? 

Det finns många goda anledningar och stora möjligheter att utveckla arbetet med att nå fler utländska shoppingturister. Men var kan du som handlare börja? Vad ska du tänka på? Hur får du den utländska shoppingturisten att upptäcka din butik? Här följer ett antal rekommendationer att reflektera över och att agera på.

Steg 1: Gör en nulägesanalys

Ta reda på mer och analysera potentialen utifrån det nuläge som råder. Gör en bild av hur stor andel utländska kunder butiken har idag. En grov uppskattning kan räcka.

Hur beter sig turisterna? Vad handlar de? Vad frågar de efter? För att få fler perspektiv är det också bra att prata med andra butiksägare och besöksnäringsföretag i närheten, destinationsbolag och regionala turistorganisationer.

Steg 2: Utforma en strategi för din butik

Om slutsatsen av analysen är att det finns potential är det dags att agera.

Fintrimma personalens kunskaper och bemötande

  • Kulturella skillnader i köpresan kan behöva medvetandegöras för personalen. Att bemöta resenärerna på deras beteendemässiga planhalva eller deras hemspråk inger förtroende och kan bidra till fler nöjda kunder och högre snittkvitton.

  • Skapa en enkel guide till medarbetarna. En kort vägledning till butikspersonalen som innehåller vad de vanligaste nationaliteterna helst köper, vad som är viktigt rent kulturellt att tänka på och viktiga datum i besökarnas hemländer.

  • Ta en aktiv roll som turistinformatör. Förbered ett dokument som innehåller de utländska besökarnas vanligaste frågor samt svaren på dessa.

Steg 3: Se över ditt sortiment och din marknadsföringsstrategi
  • Modifiera sortimentet med de produkter de utländska besökarna önskar. Ofta vill de utländska besökarna handla varor med svensk anknytning.

  • Skylta tydligt och bekvämt. Använd en attraktiv presentation i skyltfönster och placera varor speciellt vända till utländska besökare, som exempelvis varor med svenskt ursprung, lättillgängligt inne i butiken.

  • Presentera produkter som presenter. Många utländska besökare shoppar för att de vill ta med sig presenter hem till nära och kära. Gärna med en bifogad kort beskrivning om historien bakom produkten.

  • Se till att synas där dina potentiella kunder befinner sig. Lättast att nå är de kanske på sina boenden eller på besöksmål.

  • Informera både fysiskt och digitalt. De flesta besökare rör sig i både digitala och fysiska världar, vilket gör det mycket värdefullt att vara närvarande i båda kanalerna.

Steg 4: Associera och samarbeta med andra aktörer

För att nå en större effekt är det ofta av stort värde att hitta samarbeten och associera sig med andra aktörer som vänder sig till utländska besökare.

  • Etablera partnerskap med andra företag och organisationer inom besöksnäringen. Samarbeten med andra aktörer som verkar mot utländska resenärer kan ge såväl kostnadsfördelar för företagen som mervärden för resenärerna.

  • Rekommendera varandra. Kom överens med restauranger, besöksmål, hotell och andra platser där besökare rör sig om att rekommendera varandra.

Seminarium: Vem är shoppingresenären?

Se det inspelade webbinariet om rapporten Utländska shoppingresenärer i Sverige här.

Rapporter Shoppingturism

Läs alla våra rapporter om shoppingturism här.

presskontakt-3.jpg

Presskontakt

Är du journalist och vill komma i kontakt med Svensk Handel? Kontakta vår pressjour

Hej! Hitta rätt genom att söka och filtrera listan. Sortera som det passar!
Vald kategori
Valt ämne
Sortera efter
statistik-fakta.jpg

Ljusare ekonomisk framtid väntas stärka hushållens köpkraft

NyhetSom medlem kan du logga in och ta del av Svensk Handels rapport Handelskonjunkturen.
svenska-sedlar-mynt.jpg

Kontanter är samhällsviktigt – men vem ska betala för dem?

NyhetFrågan om kontanter är samhällsviktig, men för handelns företag skulle en tvingande kontanthantering innebära stora kostnader.
eu-emma.jpg

Inför EU-valet: Tre frågor till Emma Wiesner (C)

NyhetSvensk Handel tar tempen på partiernas toppkandidater inför EU-valet 9 juni. På vilket sätt vill de driva frågor som gynnar handeln?
eu-evin.jpg

Inför EU-valet: Tre frågor till Evin Incir (S)

NyhetSvensk Handel tar tempen på partiernas toppkandidater inför EU-valet 9 juni. På vilket sätt vill de driva frågor som gynnar handeln?
eu-arba.jpg

Inför EU-valet: Tre frågor till Arba Kokalari (M)

NyhetSvensk Handel tar tempen på partiernas toppkandidater inför EU-valet 9 juni. På vilket sätt vill de driva frågor som gynnar handeln?
_59a3839_sh_women-paytech-11april_webb.jpg

Självledarskap som tema fyllde andra träffen i Women in Paytech

NyhetEtt 50-tal personer i hubben kom till uppdukat bord med såväl frukost som inspiration och lärdomar att ta med sig hem.
eu-val-2024.png

Svensk Handels visioner inför EU-valet 2024

NyhetInför EU-valet 2024 presenterar Svensk Handel ett valmanifest med prioriterade frågor för handeln.
johan-pehrson.png

4 frågor om handel till Johan Pehrson

NyhetVi ställde fyra frågor till Arbetsmarknads- och integrationsminister Johan Pehrson som gästtalar vid Svensk Handels årsstämma.

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.