Hoppa till innehåll

Svensk Handel, Tillväxtverket och Visit Sweden har tagit fram en rapport om utländska besökare och deras shopping i Sverige. Här får du rapporten i lång och kort version, samt nyttiga tips om hur din verksamhet kan arbeta med turism.

85d1e70a46f34bfa8b109903c72c6cb4.jpg

Utländska turister shoppar mycket när de besöker Sverige. Men vilka är de utländska shoppingresenärerna? Vad har de för förväntningar på bemötande och utbud? Och vad betyder de utländska turisternas konsumtion för den svenska handeln? 

Det finns många goda anledningar och stora möjligheter att utveckla arbetet med att nå fler utländska shoppingturister. Men var kan du som handlare börja? Vad ska du tänka på? Hur får du den utländska shoppingturisten att upptäcka din butik? Här följer ett antal rekommendationer att reflektera över och att agera på.

Steg 1: Gör en nulägesanalys

Ta reda på mer och analysera potentialen utifrån det nuläge som råder. Gör en bild av hur stor andel utländska kunder butiken har idag. En grov uppskattning kan räcka.

Hur beter sig turisterna? Vad handlar de? Vad frågar de efter? För att få fler perspektiv är det också bra att prata med andra butiksägare och besöksnäringsföretag i närheten, destinationsbolag och regionala turistorganisationer.

Steg 2: Utforma en strategi för din butik

Om slutsatsen av analysen är att det finns potential är det dags att agera.

Fintrimma personalens kunskaper och bemötande

  • Kulturella skillnader i köpresan kan behöva medvetandegöras för personalen. Att bemöta resenärerna på deras beteendemässiga planhalva eller deras hemspråk inger förtroende och kan bidra till fler nöjda kunder och högre snittkvitton.

  • Skapa en enkel guide till medarbetarna. En kort vägledning till butikspersonalen som innehåller vad de vanligaste nationaliteterna helst köper, vad som är viktigt rent kulturellt att tänka på och viktiga datum i besökarnas hemländer.

  • Ta en aktiv roll som turistinformatör. Förbered ett dokument som innehåller de utländska besökarnas vanligaste frågor samt svaren på dessa.

Steg 3: Se över ditt sortiment och din marknadsföringsstrategi

  • Modifiera sortimentet med de produkter de utländska besökarna önskar. Ofta vill de utländska besökarna handla varor med svensk anknytning.

  • Skylta tydligt och bekvämt. Använd en attraktiv presentation i skyltfönster och placera varor speciellt vända till utländska besökare, som exempelvis varor med svenskt ursprung, lättillgängligt inne i butiken.

  • Presentera produkter som presenter. Många utländska besökare shoppar för att de vill ta med sig presenter hem till nära och kära. Gärna med en bifogad kort beskrivning om historien bakom produkten.

  • Se till att synas där dina potentiella kunder befinner sig. Lättast att nå är de kanske på sina boenden eller på besöksmål.

  • Informera både fysiskt och digitalt. De flesta besökare rör sig i både digitala och fysiska världar, vilket gör det mycket värdefullt att vara närvarande i båda kanalerna.

Steg 4: Associera och samarbeta med andra aktörer

För att nå en större effekt är det ofta av stort värde att hitta samarbeten och associera sig med andra aktörer som vänder sig till utländska besökare.

  • Etablera partnerskap med andra företag och organisationer inom besöksnäringen. Samarbeten med andra aktörer som verkar mot utländska resenärer kan ge såväl kostnadsfördelar för företagen som mervärden för resenärerna.

  • Rekommendera varandra. Kom överens med restauranger, besöksmål, hotell och andra platser där besökare rör sig om att rekommendera varandra.

Seminarium: Vem är shoppingresenären?

Se det inspelade webbinariet om rapporten Utländska shoppingresenärer i Sverige här.

Rapporter Shoppingturism

Läs alla våra rapporter om shoppingturism här.

presskontakt-3.jpg

Presskontakt

Är du journalist och vill komma i kontakt med Svensk Handel? Kontakta vår pressjour

Hej! Hitta rätt genom att söka och filtrera listan. Sortera som det passar!
Vald kategori
Valt ämne
Sortera efter
div-bilder-nyhetsbrev-(2).jpg

Apoteket fördubblade antalet fossilfria e-handelsleveranser

NyhetE-handeln ställer i snabbt takt om till fossilfria leveranser. Ett 20-tal företag har anslutit sig till branschöverenskommelsen.
summit-2_26-maj_1.png

Retail Media växer fram som ny intäktsmotor

NyhetRetail Media har seglat upp som ett av de hetaste områdena inom handel just nu. Gå med i Svensk Handels Retail Media Community!
bildmontage-for-ukraina-(3).jpg

H&M driver åtta butiker i Ukraina – skapar hundratals jobb

NyhetTrots kriget i Ukraina är H&M fortsatt närvarande med 8 butiker i landet. Totalt sysselsätter H&M nära 400 medarbetare i Ukraina.
bildmontage-for-ukraina-(2).jpg

Kaffeimportör hjälper Ukraina dubbelt

NyhetThe March Initiative importerar och säljer kaffe som produceras i Ukraina till Sverige. Vinsten skänks tillbaka i form av sjukvårdsmaterial.
kontakta-oss-i-sommar-1719832256.png

Vi finns här för dig i sommar

NyhetHär når du oss hela sommaren.
lagbok-klubba.jpg

Flera viktiga segrar för tryggare handel – nya rutiner hos polisen ett av många framsteg

NyhetGenom påverkansarbete, samverkan och konkreta verktyg har flera viktiga steg tagits i rätt riktning den senaste tiden.
kriskommunikation-webbinarium-playknapp.png

Se Webbinariet om kommunikation under kris i efterhand

NyhetUnder våren har vi i samarbete med Ramboll erbjudit flera välbesökta webbinarier på temat Kommunikation under kris.
sofia-larsen-riksdagen.png

Svensk Handel mötte Riksdagens civilutskott

NyhetSvensk Handels vd Sofia Larsen framförde branschens krav direkt i riksdagens civilutskott, ett led i arbetet mot osund konkurrens.

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.