Att inflationen sjunker, samtidigt som alltmer pekar på att räntetoppen är nådd, medför att den svenska handeln inleder 2024 aningen mer hoppfullt. Ökningar noteras inom såväl butikshandel och e-handel som partihandel. Detta visar Svensk Handels Handelsbarometer för januari 2024.

handelsbarometern-januari-2024.png

Trots mer positiva tongångar befinner sig fortsatt samtliga delsegment under det neutrala värdet hundra. Detta innebär att framtidsförväntningarna bland svenska handlare fortsatt är pessimistiska kring kommande tre månader utifrån antalet anställda, lönsamhet samt försäljning. Men månadens siffror är efterlängtade för en bransch som inte saknat utmaningar.

- Vi är otroligt glada över att kunna presentera förhållandevis kraftiga ökningar av svenska handlares framtidsförväntningar. Branschen har varit extremt hårt ansatt, och lär så förbli ett tag framöver. Men månadens siffror visar på att det finns ett ljus i slutet av tunneln, säger Sofia Larsen, vd på Svensk Handel.

Sällanköpsvaruhandelns framtidsförväntningar lyfter butikshandeln

Butikshandeln har länge vittnat om ett något mindre kundflöde kombinerat med att kunderna konsumerar något mindre. I månadens Handelsbarometer står dock delsegmentet för ett rejält uppsving. En ökning med 5,3 enheter medför att månadens indikatorvärde landar på 80,8. Framför allt är det sällanköpsvaruhandeln, alltså handel med varor som inte ingår i dagligvaruhandeln, som står för den största delen av ökningen.

- Butikshandelns utmaningar kan inte enbart härledas till vikande konsumtion. Ytterligare faktorer, så som hyreshöjningar på över 18 procent på två år, har för många inneburit ett akut läge. När vi nu ser hur inflationen sjunker, samtidigt som allt fler ser räntesänkningar som nära förestående, stiger också framtidsförväntningarna. Det är väldigt efterlängtat, säger Sofia Larsen.

E-handeln inleder året starkt

Slutet av 2023 var för många e-handlare dystert. Julhandeln till trots så blev det påtagligt att omsättningen minskat rejält jämfört med bara ett år sedan. Ett tydligt tecken på att det ansträngda läget medför mindre konsumtion. Men likt inom butikshandeln är förväntningarna på sjunkande inflation och räntesänkningar en drivande faktor i att delsegmentet ökar med 6,2 enheter, vilket innebär ett indikatorvärde på 88,3.

- Givet att avslutningen på 2023 inte blev fullt lika lyckad som stora delar av e-handeln hade hoppats på, är det ett styrkebesked att så pass många ändå tror på något bättre tider framöver. Det är dock viktigt att poängtera att det kommer ta tid för eventuella räntesänkningar att få effekt på hushållens ekonomi, vilket innebär att de tuffa tiderna fortsatt kommer hålla i sig, säger Sofia Larsen.

presskontakt-3.jpg

Är du journalist och vill komma i kontakt med Svensk Handel? Kontakta vår pressjour

kopcentrum.jpg

Framtidsförväntningarna inom handeln fortsätter att stiga

PressmeddelandeDet nya året har medfört positivare tongångar inom handeln. För andra månaden i rad stiger framtidsförväntningarna.
myrorna-taby-centrum.jpg

Utredning om enklare momsregler för begagnade varor

PressmeddelandeSvensk Handel välkomnar att en utredning om enklare momsregler för begagnat tillsätts. Men saknar en översyn av momssatser.
ehi8.png

Stark öppning på året för e-handeln

PressmeddelandeSvensk Handels E-handelsindikator visar en ökning med 19 procent jämfört med januari 2023.
ehi-helar-2023.png

E-handelns omsättning minskade under 2023

PressmeddelandeE-handelsindikatorn skattar att e-handelns omsättning under 2023 minskade med 8 procent jämfört med 2022.
interior-kladbutik.jpg

Vikande klädförsäljning i januari samtidigt som skohandeln ökade

PressmeddelandeStilindex för januari visar att klädhandeln hade en tuff inledning av 2024, medan skohandeln fortsätter att rapportera om ökad försäljning.
alla-hjartans-dag.png

Rekordmånga firar Alla hjärtans dag i år jämfört med de senaste åren

PressmeddelandeFem av tio svenskar planerar att uppmärksamma kärlekens dag. En markant uppgång jämfört med 2023.
kamerabevakning-i-butik.jpg

Nästan varannan handlare utsattes för brott under 2023

PressmeddelandeBrotten mot handeln och dess personal ökade under 2023. Skåne, Örebro och Stockholms län var särskilt utsatta.
mq_second-hand.jpg

Ny indikator: Begagnathandeln omsatte drygt 1 miljard i december

PressmeddelandeSecond hand är en naturlig del av handelsbranschen. Därför presenterar Svensk Handel en ny rapport – Pre Loved-indikatorn.

Läs mer om hur vi behandlar dina personuppgifter i vår personuppgiftspolicy.