Hoppa till innehåll

Svensk Handels E-handelsindikator skattar e-handelns omsättning för juni månad till 15,3 miljarder kronor och för juli månad till 13,7 miljarder kronor.

per-ljungberg-2.jpg

Båda månaderna ökade omsättningen jämfört med samma månader förra året, i juni var ökningen 4 procent och i juli 16 procent.

– Vi gläds åt att både juni och juli blev förhållandevis starka månader för många e-handelsföretag. Det var välbehövligt givet att avslutningen på våren var svag. Men faktum kvarstår. För att e-handeln ska komma tillbaka på riktigt krävs att konsumenternas köpkraft stärks, och där är vi inte riktigt ännu, säger Per Ljungberg, innovationschef på Svensk Handel.

Andelen konsumenter som e-handlade låg på samma höga nivå som i juni och juli förra året, över 70 procent. Förklaringen till omsättningsökningen var i huvudsak att snittköpesumman per e-handelskonsument ökade. Snittköpesummorna för juni och juli var de högsta sedan pandemiåret 2021.

– Samtidigt som det finns mycket att glädjas åt i juni- och julisiffrorna finns det fortsatt orosmoln. Vi ser hur e-handelsköpen från utlandet cementerat sig på höga nivåer, vilket tyvärr innebär att svenska konsumenter satt i system att handla från plattformar som Temu och Shein. Utöver att vara skadligt för miljön kan det också i värsta fall vara direkt farligt för konsumenten själv. Detta kommer vi fortsätta att påvisa framöver, säger Per Ljungberg.

presskontakt-3.jpg

Presskontakt

Är du journalist och vill komma i kontakt med Svensk Handel? Kontakta vår pressjour

Hej! Hitta rätt genom att söka och filtrera listan. Sortera som det passar!
Vald kategori
Valt ämne
Sortera efter
per-ljungberg-2.jpg

Starka sommarmånader för e-handeln

PressmeddelandeSvensk Handels E-handelsindikator skattar e-handelns omsättning för juni månad till 15,3 miljarder kronor och för juli månad till 13,7 milja
maria-mikkonen-1-1.jpg

Svensk Handel kommenterar Riksbankens beslut – den svenska ekonomin står och stampar

PressmeddelandeI dag meddelade Riksbanken att styrräntan förblir oförändrad på 2,0 procent. Svensk Handel delar inte den bedömning som gjorts.
basta-handelskommun.png

Falkenberg en av tre finalister till titeln Sveriges bästa handelskommun

PressmeddelandeFalkenberg är tillsammans med Kalmar och Östersund de tre finalisterna i Svensk Handels utmärkelse Sveriges bästa handelskommun.
basta-handelskommun-1.png

Kalmar en av tre finalister till titeln Sveriges bästa handelskommun

PressmeddelandeKalmar är tillsammans med Falkenberg och Östersund de tre finalisterna i Svensk Handels utmärkelse Sveriges bästa handelskommun.
basta-handelskommun-2.png

Östersund en av tre finalister till titeln Sveriges bästa handelskommun

PressmeddelandeÖstersund är tillsammans med Falkenberg och Kalmar de tre finalisterna i Svensk Handels utmärkelse Sveriges bästa handelskommun.
kladbutik-1.jpg

Välkommen uppgång för modehandeln i juli

PressmeddelandeKläd- och skohandeln fortsatte att växa i juli, visar Stilindex från Svensk Handel.
sofia-larsen-i-kopcentrum.png

Handeln präglas fortsatt av osäkerhet

PressmeddelandeTrots sommarens intåg och ett mer gynnsamt ränteläge präglas handelsbranschen av försiktighet.
modehandel-sommar.jpg

Stort försäljningslyft för modehandeln

PressmeddelandeModehandeln tog ett rejält glädjesprång i juni. Försäljningen av både kläder och skor ökade tvåsiffrigt.

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.